Moeten alle internetproviders in Nederland Thepiratebay.org blokkeren of alleen XS4ALL en Ziiggo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

In principe alleen die 2, maar wanneer deze uitspraak definitief is, dan kan Brein met deze uitspraak in de hand ook de andere providers dwingen url's naar The Piratebay te blokkeren.

In theorie zouden die providers opnieuw naar het gerecht kunnen gaan, maar de rechter zal dan al snel naar de eerdere uitspraak verwijzen. Omdat de wet voor iedereen gelijk moet zijn zal hij op basis van die eerdere uitspraak dus ook tot dezelfde uitspraak komen. De gang naar de rechter is in dat geval dus nogal zinloos en de kans dat de betreffende provider ook nog eens voor de kosten op mag draaien is vrijwel 100%. Dat zullen ze dus wel laten.

Maar, de strijd is nog niet gestreden. Wellicht dat XS4ALL en Ziggo nog in hoger beroep gaan. Mochten ze dat winnen, dan zijn de rollen omgedraaid en kunnen alle providers met dat vonnis naar Brein zwaaien.

Wie hier in zijn recht staat is erg moeilijk te bepalen. Het materiaal wat op TPB wordt aangeboden is voor een groot deel auteursrechtelijk beschermd. Aan de andere kant claimt TPB dat ze slechts een link plaatsen. De gebruikers zijn zelf verantwoordelijk. (volgens TPB, dus)

Maar er speel meer.

De providers zijn bang ingezet te worden als een soort politie-agent die in het internetverkeer moet gaan bepalen wie er wel en wie er niet op de digitale snelweg mag.
Zij willen die plicht helemaal niet. Dat is een taak van de overheid, niet van een bedrijf.

Daarnaast is ook Brein maar een gewone stichting. Wie zijn zij om te bepalen welke sites er wel en niet doorgegeven mogen worden. Ook dat zou een overheidstaak moeten zijn, en al helemaal geen belanghebbende stichting als Brein.

Toch zit ook de overheid hier in een lastig parket. Wanneer zij sites gaan verbieden, dan schuren ze erg dicht tegen censuur aan. Censuur is zo ongeveer de ergste misdaad tegen de vrije democratie die we graag willen zijn.

Een rechter in hoger beroep moet al die argumenten afwegen. Het is erg moeilijk te voorspellen hoe die beslissing uit valt. Maar welke beslissing dan ook... hij geldt in principe voor alle providers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alleen die twee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voorlopig alleen nog XS4ALL en Ziggo, het is nog even in afwachting of de andere providers ook de TPB moeten gaan blokkeren.