Hoe kan ik in een land waarin internet wordt gecensureerd, toch geblokkeerde websites bereiken?

Stel je voor dat ik in een onvrij land zoals, noem een zijstraat, China, Noord-Korea of Saoedi-Arabië zou wonen, en ik zou toch alle uithoeken van ons wereldwijde, groeiende, lerende babybrein willen kunnen bereiken ondanks de wetgeving in mijn land, hoe zou ik dat dan kunnen aanpakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
1K

Het beste antwoord

Hangt er vanaf hoeveel controle je hebt over de computer waarmee je dat wilt doen, en met de veiligheidsmaatregelen die je moet nemen om niet gezien te worden.
In veel landen waar men censureert is de eventuele bezoeker van 'geblokkeerde' sites strafbaar, dan wel tenminste 'verdacht'. In die situatie heb je dus niet alleen maar een oplossing nodig om de blokkade te omzeilen maar ook om jezelf te verbergen.
Als je alleen maar een blokkade wilt omzeilen maar zelf daardoor geen gevaar loopt dan is het allemaal veel simpeler en kun je gewoon gaan zitten proberen. Denk daarbij aan het proberen de content van de site te bereiken via allerlei publiek bekende 'proxy sites'. Dat werkt als volgt:
- jij gaat naar hidemyass.com
- tik daar de site in waar je heen wilt

Toegevoegd na 21 minuten:
Dat is echter niet echt veilig voor jou in het geval dat je jezelf moet verbergen. Als vrijheidslievende bewoner van Syrie zou ik NIET naar hoeplanikeenrevolutie.org gaan via hidemyass!
In die situatie moet je jezelf echt beschermen. Daarvoor zijn eigenlijk 2 oplossingen. VPN, of TOR. Met VPN maak jij vanaf jouw computer een ondoorzichtige tunnel naar een bevriende [danwel betaalde] andere computer aan de andere kant van de barricade, en zal al jouw internet verkeer van jouw computer, via die tunnel, naar de andere computer en dan het internet op gaan. Het antwoord van de site komt dan in omgekeerde richting weer terug.
TOR werkt iets anders. Als je TOR installeert op jouw computer, en gaat internetten, zal het verkeer van jouw computer via willekeurige andere TOR computers over het internet gaan. Minder controle aan jouw kant, maar ook geen kosten en geen logfiles die opgevraagd zouden kunnen worden.
Bij TOR wordt tegenwoordig ook meteen een correct geconfigureerde browser bijgeleverd.
Een andere populaire oplossing is i2p. Vooral in Frankrijk erg veel in gebruik.
Moet je echt voor je leven [en/of dat van andere] vrezen, dan wordt het nog lastiger. De meeste van de hier boven benoemde oplossingen 'lekken' nog steeds informatie die voor toegewijde opsporingsdiensten vindbaar zijn. Daarvoor ze je online onderzoek moeten doen en vooral je erg bekamen in de onderliggende techniek van het Internet...
Succes & wees voorzichtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het makkelijkste is om dan een proxy te pakken die jou de pagina wil serveren. Dus je gaat naar een server in een land 'of the brave and free' zoals de USA, waar censuur uit den boze is, en maakt verbinding met een server daar. Die kan vervolgens jou de site serven vanuit een compleet ander adres.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan TOR downloaden, dat stuurt alles via andere computers naar de site en het is gratis.