Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wanneer wordt een email als spam beschouwd?

Ik heb laatst aan ruim 50 personen een email verzonden via hotmail met een adressenlijst t.b.v. een te organiseren reünie. Even later kreeg ik bericht, dat ik een nieuw wachtwoord moest bedenken, omdat er spam of virus was binnengekomen, of zo. In ieder geval, de emailbewaker wilde mij waarschuwen. Gisteren verstuurde ik een email aan 9 personen met een serie namen van wie ik meer wilde weten, ook i.v.m. die reünie. Ik kreeg een antwoord van iemand uit Denemarken. In het onderwerp stond vooraan: "SV:[BGSpam]".

12 jaar geleden
in: Internet
717

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Spam wordt ook wel 'unsolicited mail' genoemd, oftewel 'ongevraagde mail'.

Elk berichtje dat iemand als ongewenst zou kunnen beschouwen zou wat dat betreft spam kunnen heten.

Elk berichtje dat je -min of meer- ongevraagd aan meer dan tien personen stuurt zonder dat je in redelijkheid kunt verwachten dat ze in de inhoud geïnteresseerd zullen zijn is wat mij betreft spam.

Ook de haha-leuke powerpoint grapjes die sommige mensen te pas en te onpas naar al hun email contacten sturen zijn dus spam.

Officiele spamfilters gaan trouwens (gelukkig) iets minder rigide te werk: die letten op bepaalde trefwoorden en grijpen alleen in als er duizenden geadresseerden zijn, of als de verzendende mailserver op een blacklist staat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Kleine correctie: Spam is "unsolicited BULK e-mail". Een ongewenst bericht is dus niet per definitie spam.
Voor spam bestaan verschillende filters die elk voor een aantal punten kunnen zorgen; bij genoeg punten is het 'tagged as spam'. Een aantal filterpunten zijn:
- verzonden via bekende spamservers (zoals bijv. hotmail)
- verzonden aan veel/enkel bcc-adressen
- verzonden met enkel een inline afbeelding/logo
- verzonden met veel hoofdletters in de het onderwerp
- html opmaak

Daarbij kunnen mensen bepaalde adressen automatisch als spam weren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding