Is het beter de zogenaamde sociale netwerken zoals Facebook, Hyves en Linekdin te mijden, omdat men van jouw gegevens misbruik kan maken?

Zijn die netwerken eigenlijk wel zo sociaal,of zijn ze opgezet ten faveure van de netwerken zelf, die er o.a. (financieel) beter van worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
Ritsuka
12 jaar geleden
Je kiest zelf wat je er op zet.

Het beste antwoord

Je hoeft ze niet te mijden, als je maar een beetje nadenkt wat je doet.
Zie bijvoorbeeld hier (Engels): http://www.allfacebook.com/facebook-privacy-tips-2010-01
Als je zoekt op de naam van een netwerk en privacy, krijg je veel zinnige tips om je privacy te beschermen.
Overigens denk ik dat de sites eerst zijn opgezet omdat het leuk was, en dat door het succes de oprichters zijn gaan beseffen dat ze een goudmijn aan data in handen hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk zijn de netwerken opgezet met als doel om flink wat inkomsten te genereren uit speciale functies, speciale lidmaatschappen en advertenties. Social networking is een "hot item" en dus valt er veel geld mee te verdienen en dat is ook precies wat er op het moment gebeurt.

Of je de social networks beter kunt mijden is een keuze die je zelf zal moeten maken. Ja, anderen kunnen misbruik van jouw gegevens maken wanneer jij te veel over jezelf bloot geeft op het internet.

Het is dan ook belangrijk dat je goed bedenkt wat je wel en niet wilt delen met álle internetgebruikers alvorens je het post op één van de sociale netwerken. Voor een deel is dit natuurlijk op te vangen met de privacyinstellingen op deze netwerken, maar een deel blijft zichtbaar voor alle gebruikers ervan en het is dan ook verstandig om hier goed over na te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel degelijk zo dat de uitbaters van de sociale netwerken er beter van proberen te worden, want de sociale netwerken worden gebruikt om producten van derden heel gericht bij jou aan te smeren. Ze verdienen geld aan reclame.

Het is niet zo dat je gegevens op een ongeoorloofde manier worden doorverkocht aan derden, want ook de uitbaters van sociale netwerken moeten zich aan wetgeving rond privacy houden.

Binnen de netwerken kun je er zelf voor kiezen of je je profiel afschermt of op openbaar zet. In het laatste geval liggen je gegevens min of meer op straat, maar dat heb je dus zelf in de hand.

Voor het houden van contact met mensen die je anders niet zo makkelijk geregeld zou spreken zijn de sociale media ideaal.

Dus nee, het is niet beter om de netwerken te vermijden, ja het is wel goed om er op een verstandige manier mee om te gaan. Onderstaande cartoon 'zegt het allemaal'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je ....het plaatje is briljant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je het plusje ook geven!