Waarom wordt op Marktplaats vaker geboden als er reeds een bod is uitgebracht?

Dat is tenminste wat ik merk... Heeft het met kuddegedrag te maken? Of met hebberigheid??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet
1.8K

Het beste antwoord

Ik weet niet in hoeverre dat op Marktplaats geldt, maar op 'normale' veilingen is dat inderdaad een veelvoorkomend verschijnsel. Vooral op veilingen die per afslag en opbod verkopen zijn dienaangaande erg grappig.

Zo heb ik regelmatig veilingen meegemaakt (zeer kleinschalig) waar bijvoorbeeld voor een bepaald voorwerp 5 euro wordt gevraagd. Niemand biedt, de prijs zakt tot 1 euro, en dan kan er weer opgeboden worden. Regelmatig zoniet vrijwel altijd komt de uiteindelijke verkoopprijs dan weer keurig boven de 5 euro uit die aanvankelijk niemand wilde betalen.

Maar blijkbaar 'stijgt' een artikel in waarde of aanzien zodra er op geboden is. Wellicht iets van "Oh, als hij het wat vind, zal het wellicht ook wel wat zijn ; laat ik ook maar een bod doen'' . En zo komt van het één het ander. En hoewel niet helemaal netjes wordt van deze wetenschap natuurlijk ook veel misbruik gemaakt door te openen met een spookbieding of tussendoor het bedrag op te drijven. Met een zeker risico dat je zelf het hoogste bod doet natuurlijk ; dat risico loop je op marktplaats niet, omdat de verkoper niet de plicht heeft voor het hoogste bod te verkopen, zoals bij Ebay. (Waar het in de praktijk trouwens ook tegenvalt om je recht te halen als je het hoogste bod hebt maar de aanbieder vindt het niet genoeg).

De mooiste maar ook de lelijkste dingen kunnen soms dagen of wekenlang te koop staan zonder dat er iets gebeurd, en zodra er eenmaal een bod is, gaan mensen er overheen bieden. De uiteindelijke prijs komt dan overigens bijna altijd te hoog uit als er echt minimaal 2 serieuze gegadigden zijn. Als verkoper handig om te weten, als koper gewoon beter niet intrappen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Pure hebberigheid... Als er al veel biedingen gedaan zijn, dan is het dus een gewild object, dat zet aan tot meer biedingen... pure hebzucht dus... en ja ook kuddegedrag inderdaad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de verkoper iemand inzet om erover heen te bieden.

zodat jij weer hoger bied.
En hij nog wat geld uit je kon halen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fake biedingen komen waarschijnlijk best vaak voor idd.
Ha, die Jammerrr;

Ik denk dat mensen eerst afwachten wat de hoogte van het eerste bod is om heen leidraad te hebben bij het bieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik denk ook dat ze eerst een soort startbod willen hebben, hele lage biedingen worden ook vaak door de verkoper verwijderd.
En als mensen eenmaal aan het bieden zijn, dan komt hebberigheid om de hoek kijken: ze willen het object hebben, ze willen de bieding winnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verkoper is niet verplicht om op het 1e bod in te gaan, er kunnen tenslotte altijd nog betere biedingen komen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een kat-uit-de-boom-kijkgedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door deze hebberigheid komt het regelmatig voor dat oude tweedehands artikelen voor een hogere prijs dan de nieuwprijs vekocht worden, en dat bepaalt mede het succes van dergelijke sites