Als ik een eigen korte trailer maak van een film, en deze op youtube zet, maak ik den een einbreuk op de autheursrechten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Dat hangt van de publicatie van de film af, als deze bijvoorbeeld in het publiek domein is geplaatst of onder een Creative Commons licentie, dan is het niet altijd zo dat je inbreuk maakt op de auteursrechten.

Dit (inbreuk op auteursrechten) is wel vaak het geval als het een commerciele film betreft, die bijvoorbeeld in de bioscoop draait of op DVD is verschenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
En zoals Cashher hierboven zegt is dat iig nooit het geval bij door jezelf gemaakt materiaal.

Toegevoegd na 3 minuten:
In de bronnen kun je lezen in welke gevallen je geen inbreuk maakt op de auteursrechten als een film onder een bepaalde CC-licentie is uitgebracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich klopt het wat je zegt, maar er valt iets voor te zeggen dat een dergelijke trailer onder het citaatrecht kan vallen. Is alleen wel een beetje een grijs gebied wanneer iets nog een citaat is en wanneer het inbreuk is / wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens betreffende het citaatrecht, maar YouTube kennende worden ze er vaak snel "afgegooid". Zeker als het bijv. een commerciele film betreft, omdat Y. deals met de "grotere" filmmaatschappijen heeft.

Andere antwoorden (1)

Als jij materiaal gebruikt van andere mensen waar copyright op zit, dan wel ja. Denk hier bij aan afbeeldingen, muziek, etc.

Maar maak jij alles helemaal zelf dan dan maak je geen inbreuk.