weet iemand wanneer je nu daadwerkelijk verbinding hebt als je glasvezelmodem in huis krijgt ?

binnenkort komt hier glasvezelmodem in huis (heb nog geen afspraak van monteur)
ben je meteen dezelfde dag aangesloten is de lijn meteen klaar ? voor het aansluiten van apperatuur van je provider
of duurt het nog een tijdje
bijv eerst een bepaalde wijk af ?
of in mijn geval een flatgebouw in zijn geheel ?

capthavoc
12 jaar geleden
in: Internet
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat de glasvezelaansluiting al aangelegd is ?
Je hebt het nl over een "monteur". Die hoeft voor het modem in principe niet te langs komen.
capthavoc
12 jaar geleden
er ligt hier buiten de flat alleen de oranje kabel
dus er moet kabel worden getrokken en het modem worden geplaatst

Het beste antwoord

De kabel wordt door de momteur naar binnen geleid, meastal richting meterkast. Daar wordt een aansluitdoos geplaatst. Vervolgens wordt mbv een speciaal apparaat en een losse glaskabel (waar stekkertjes aanzitten aan de zijde van de contactdoos) een "lasverbinding" gemaakt met de permanente glaskabel. Dan wordt gemeten of de signaalsterkte voldoende is (monteur belt met centrale) en zo ja, dan is e.e.a gereed voor (toekomstig) gebruik.

Dan kun je vervolgens zelf bepalen bij wie en welk soort abonnement je wilt afsluiten. in dat geval ontvang je van je provider het modem en de rest is kwestie van de handleiding volgen die erbij zit etc.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
capthavoc
12 jaar geleden
Aha dus de verbinding is zonder wachttijd gewoon klaar ?
niet zeg maar eerst een soort testverbinding daarna nog een week wachten op het permanente signaal etc ?
ik heb al maanden geleden een abbo afgesloten daar heb ik de zaken ook nog niet van binnen maar dan is het een kwestie van aansluiten dus ?
ik zit er met smart op te wachten, de laatste dagen is mijn adsl verbinding erg onstabiel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat de monteur een goede meting heeft gedaan (zoals hierboven beschreven, oa de "dempingsfactor" wordt bepaald en ook genoteerd in het aansluitkastje) is de glasvezelverbinding technisch bruikbaar. Vervolgens is het aan de provider om je een werkende abbo met bijbehorende hardware te leveren. Maar...niet altijd heeft deze provider (oa KPN) zijn infrastructuur op tijd gereed. Google maar eens op +klachten +glasvezel.
Cryofiel
12 jaar geleden
+ voor dit antwoord plus bovenstaande reactie. Bij mij was het zo dat ik al vrij snel na het plaatsen van het glasvezelmodem een aanbod kreeg van één provider. Pas een hele tijd later (twee maanden geleden) kwam het eerste aanbod van een tweede, concurrerende provider.
capthavoc
12 jaar geleden
dus in principe kan je er vanuit gaan dat het modem meteen geschikt is maar dat de daadwerkelijk aansluiting afhankelijk is van de provider die je kiest aangezien ik ook graag wil weten wanneer het handig is om je oude provider op te zeggen
want ik heb al een abbo gekozen ver voordat het netwerk er lag Stel dat je zeg maar over 2 weken de afspraak met de monteur hebt zou ik dan al kunnen opzeggen ?
ik weet dat ze de verbinding klaar melden zodra modem geplaatst is.
maar de vraag is dus of de apparatuur van de provider er dan al is
Iemand bekent met het leveren van de apparatuur van de provider (kpn in dit geval ??) hoe lang duurt het want als dat binnen 2 weken is is dat natuurlijk goed
maar stel het duurt daarna nog 4 weken duurt zit ik twee weken zonder internet en dan krijg ik ontwenningsverschijnselen ;)
dat kunnen we niet hebben natuurlijk dus iemand ervaring met het ontvangen van zijn kpn materiaal nadat het modem is aangesloten ?
hoelang duurt dat ?
capthavoc
12 jaar geleden
ik wacht nog steeds met smart op de verbinding dus ga ik er maar vanuit dat je inderdaad meteen verbinding heb
hopelijk ook zodanig dat je meteen je apparatuur kan aansluiten