Hoe configureer ik router limieten instellen?

Een kennis van mij zit in de situatie waarin zij met 8 huisgenoten één internet provider hebben.
Nu zijn er een aantal personen in het huishouden die veel downloaden/online gamen en de verbinding voor andere dichttrekken.

Nu wil ik de router zo instellen dat wanneer het rustig is, iemand wel de volledige snelheid mag benutten,
maar zodra andere ook gebruik willen maken van het internet dat de grootgebruiker wordt beperkt.

Ik vraag me af of dit echter wel mogelijk is, leuk dat er instellingen in de router zijn die zeggen dit zogenaamd te doen, maar volgens werkt dit niet.

Ik zal proberen uit te leggen waarom ik denk dat dit niet mogelijk is:

De maximale snelheidsbeperking zit hem in de lijn tussen router en IP (stel 10MBIT).
Als ik nu iets download dat zal de download locatie gewoon zoveel data sturen als mijn IP toelaat voor mijn verbinding (10MBIT).
Stel ik pas de instelling aan in mijn router dan is de IP hier niet van op de hoogte en deze zal de download site dus nog steeds 10MBIT doorsturen en pas als het bij mijn router aankomt, dan wordt hier een deel van geblokkeerd, maar ondertussen is de lijn wel al vol.

Of is dit niet de werking en zit in het protocol een waarde die aangeeft dat de download site een snelheid van maar 2mbit moet aanbieden?

Kan iemand mij helpen en tips geven hoe ik het best mijn router kan instellen, zodat iedereen evenveel gebruik kan maken van het internet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke router heb je?

Antwoorden (2)

Dat kun je instellen op je modem/router of en dat is beter op je server als die aanwezig is. Dit daar je via de server aan iedere gebruiker direct de bandbreedte kan toewijzen zodat hij niet op meerdere pc's tegelijk inlogt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja maar zoals ik al aangaf, de beperking vind zich plaats achter de router (de lijn tussen IP en huis heeft maar een beperkte grote). Als je download komt het van buiten naar binnen en heeft die dus al eerst de volledige lijn verbruikt, voordat die bij de router komt waarin de beperking van zeg 4MBIT per gebruiker is ingesteld. De enige manier hoe ik dit zie werken is als op één of andere manier de IP of de website weet van deze beperking van 4mbit per gebruiker (verzonden binnenin het protocol?) zodat die ook daadwerkelijk maar 4mbit verstuurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt geheel aan de router/modem. In de betere kun je de pc's instellen en ook het verbruik per pc in %. dus dan doe je gewoon per pc 12,5% als die alleen online is krijgt hij de gehele bandbreedte en hoemeer er online komen loopt de bandbreedte terug per pc naar max 12.5% dus dan is het eerlijk verdeeld.
Persoonlijk zou ik traffic shaping/ Qos toepassen op basis van mac adressen of poort ranges.
Gezien ik niet weet welke opties je wel of niet hebt, is het vrij lastig om een specifiek antwoord te geven.
Je kunt eventueel protocollen als HTTP etc. prioriteit geven over de rest zodat online gaming de overige gebruikers niet beïnvloed.

Anders eventueel softwarematig d.m.v programma's als netlimiter.