Ik heb een parodie van Ray William Johnson gemaakt en gebruik eigen video materiaal. Is dit tegen zijn copyrights? Het staat op YouTube.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Je schrijft "een parodie VAN RWJ gemaakt", maar je bedoelt waarschijnlijk OP. Dat schrijf ik niet om je te corrigeren, maar om het even duidelijk te krijgen. Zoals jij het schrijft zou het kunnen betekenen, dat je een parodie van hem gebruikt. Dat lijkt me niet toegestaan.

Een parodie maken op iemand, is altijd toegestaan. Bijna iedereen is zeer vereerd als hij/zij wordt geparodieerd, want dat betekent dat je iemand bent die belangrijk is.

Vooral in het geval van Ray William Johnson, lijkt het me geen enkel probleem. Als er iemand is, die creatief gebruik van YouTube toejuicht, dan is hij het wel, en het lijkt me ook geen jongen die met een vergrootglas gaat zitten kijken of alles wel volgens de (C)-regels verloopt.

Wat precies je plannen zijn, dat weet ik niet, maar wat ik wel weet is, dat als je eens iets op YouTube zet, wat met copyrights te maken heeft, je echt niet direct in de gevangenis belandt. Meestal wordt het gewoon weggehaald, en daarmee weet je dat iets niet mag. Geen enkel probleem dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, er zijn genoeg parodies te vinden van hem maar ook andere mensen.
Zolang je zijn accounts maar niet noemt van social networks enzo.
Zou ik een link mogen naar de parodie?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn duidelijke regels over parodiëren en copyrights. En daarbij hoort een duidelijke definitie van "de parodie".

Een parodie is een humoristische nabootsing van een werk, waarbij het contrast met het originele werk overheerst. Belangrijk is dat de parodie humoristisch is, niet nodeloos verwarrend, en niet beledigend of schadelijk voor het werk of de auteur daarvan. Dat maakt dat je je met parodiëren vaak op een hellend vlak begeeft: want is veel humor niet ook een klein beetje beledigend?

Parodiëren mag niet om te concurreren met het origineel. Je mag voor een parodie wel elementen uit het origineel overnemen, die nodig zijn om de parodie herkenbaar te maken. Om bijvoorbeeld een parodie op een stripverhaal te maken, mag je de personages natekenen in je eigen nieuwe situatie.

Alleen humor stelen is niet parodiëren; het moet bij een parodie gaan om een humoristisch contrást met het origineel. Ook mag je geen karakters uit iemands werk stelen om een eigen - niet humoristisch - punt mee te maken.

Een goeie parodie is er één die het object (of de maker van het werk) ook kan waarderen. Omdat het een goeie grap is, en de auteursvraag duidelijk blijft. Zolang je dus niet steelt en een duidelijk, niet al te morbide gevoel voor humor hebt, zit je met jouw parodie waarschijnlijk goed!