hoe zit het nou als je op marktplaats wat verkoopt en je wilt verzenden?

moet je dan eerst het product opsturen en dan krijg je geld via paypal of hoe zit dat, want zo kan je toch makkelijk opgelicht word en ben je nooit zeker?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
7.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst de mensen laten betalen voor wat je wilt verkopen en dan pas opsturen.
Zo gaat het tenslotte ook in elke winkel ;-)

Het beste antwoord

paypal is een optie, dus het kan ook via paypal idd.
via internetbankieren is het ook mogelijk, dan staat het snel op je rekening en het is makkelijk te controleren.

zelf laat ik mensen het bedrag over maken o.v.v. achteraam, straatnaam en mailadres (erg handig als de verkoop loopt voor het overzicht)

NOOIT eerst opsturen voor je geld hebt gehad.
dus het bedrag voor wat je verkoopt, én het bedrag voor verzenden (sommigen rekenen ook nog verpakkingskosten of kosten voor de moeite om naar het postkantoor/brievenbus te hobbelen)

er zijn verschillende manieren van verzenden (zie link) dus kijk welke de voorkeur heeft bij de koper.
gaat het om een groot pakket, geef de koper dan het track en trace code (kan deze pakket dan volgen)

verkoop zelf ook veel op MP, maar het nadeel is dat mensen bieden, je gegeven vragen en niets meer laten horen. om dat te voorkomen kan je dus eerst om het adres vragen en dan je gegevens verzenden. (naam rekeninghouder, bank rek nummer, meer hebben ze niet nodig als het om verzending in nederland gaat)

heb je toevallig een telefoon verkocht, of een camera, en heb je contact met iemand die gebrekkig nederlands typt met engels erdoor NIET DOEN!!!!!!
dit is de bekende oplichtersgroep (enorm grootschalig!!) uit Kameroen.

koop je zelf wat zorg er dan voor dat ze je niet aan het lijntje houden tot de tijd dat je het bedrag niet meer terug kan laten boeken (storneren) door de bank.
zo voorkom je dat je EN je geld kwijt ben, EN niets krijgt van wat je besteld heb.

vertrouw je iets niet, dan gewoon niet doen. blijf op je hoede want er zijn al vele duizenden mensen opgelicht omdat MP zo makkelijk is om anoniem handel te drijven.

je weet nooit zeker of je opgelicht wordt, tenzij je dingen ophaalt bij mensen, of iemand aan je huis laat komen om het over te nemen voor het #afgesproken# bedrag.

oplichting voorkomen is wel mogelijk als je verstandig te werk gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Op marktplaats moet je dat met de koper onderling afspreken. Je kunt dus afspreken dat je pas verstuurt als je het geld binnen hebt.
Het veiligst, voor zowel koper als verkoper, is natuurlijk gewoon laten ophalen.
bamibal
12 jaar geleden
Eerst de mensen laten betalen voor wat je wilt verkopen en dan pas opsturen.
Zo gaat het tenslotte ook in elke winkel ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat? een min???? ik stuur nu een geheel eerlijk plusje naar je toe al heb je deze niet besteld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lief, dank je.
Begint op te vallen, deze minnaar.... misschien de mods maar es raadplegen of ze um kunnen achterhalen ;-)
Frimu2
12 jaar geleden
Min was van mij.
Zakenlijk is er nog steeds erg veel op rekening te koop.
Ook betaal je in de Horeca pas als je genuttigd heb.
En Eigenlijk heb je in de winkel vaak ook de spullen al in handen voor je betaald heb. Beetje kinderachtig...Maar zo gaat het dus niet in elke winkel.
Vooraf betalen ben ik overigens wel mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn, dat je je min alsnog motiveert Frimu2, zo kan ik reageren, of ervan leren!
Ik heb het in mijn antwoord over een winkel, niet over de horeca. In een winkel betaal je eerst en gaat dan pas de winkel uit.... als je het artikel alleen in je handen hebt is dat geen koop....
Ligt er aan hoe je het afspreekt maar normaliter stuur je eerst geld en krijg je dan je goederen. Je kijkt dan meestal ook eerst of een verkoper goed te boek staat.

Toegevoegd na 2 uur:
Voor de mensen die niet begrijpen dat verkopen en kopen op een tweedehands site een makkelijk om te keren proces is zal ik het even anders zetten:

Ligt er aan hoe je het afspreekt maar normaliter laat je eerst de koper het geld overmaken en verstuur je daarna de goederen. De koper zal meestal even checken of je wel goed te boek staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(teuhm, meneer tomaat? het gaat over VERkopen, niet over kopen) :)) oppassen voor oplichting is idd niet verkeerd! juist op MP
dus een plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:) Ja en? Als er iemand koopt dan verkoopt er toch ook iemand?
Normaal is dat de koper eerst betaalt, meestal dmv een overboeking via internet. En pas als het geld (incl. portokosten natuurlijk) op je rekening staat dan stuur je het op.

Toegevoegd na 1 minuut:
En voor de zekerheid altijd de afzender op de envelop zetten! Dan kan er normaal gesproken niks mis gaan.

Toegevoegd na 5 minuten:
O ja, als het een pakket is het track-trace nummer even doorgeven aan de koper. En ik vraag vaak of ze even laten weten als het is aangekomen. Krijg ik meestal wel antwoord op.

Toegevoegd na 8 minuten:
En kijk voor meer tips even op de site van Marktplaats zelf. Onderstaande link komt van: homepage, linker kolom/ beginnende verkopers
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat wij altijd doen is eerst wachten tot het geld binnen is en dan pas verzenden , wij houden ook altijd contact met de persoon in kwestie die koopt wanneer wij het geld ontvangen hebben en wanneer we iets op de bus doen , met de grotere pakketten zit er meestal ook een track en trace nr bij dus dan kan de nieuwe eigenaar dit ook in de gaten houden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de koper wil betalen via PayPal moet je hem eerst een betaalverzoek sturen, als hij die heeft geaccepteerd moet je het pas opsturen;
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar kunnen ze het geld dan nooit meer terugkrijgen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zodra je een melding van Paypal krijgt dat ze betaald hebben kunnen ze niet zomaar het geld terugkrijgen.
Meestal krijg je eerst het geld via de bank of paypal contant kan zeker ook dan kun je het opsturen met pakketpost of hun laten ophalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst laten betalen, dan verzenden. ....Indien je wil kopen probeer dan eerst een indruk te krijgen van de verkoper, probeer te bellen , en controleer of ze al lang op Marktplaats bezig zijn. Eventueel Nettelefoonnummer met Achternaam . Naar gelang het bedrag groter word moet je steeds voorzichtiger zijn. Immers is voor een bedrag van €5,- zullen oplichters hun 3 jaar op Marktplaats status niet op het spel zetten. Echter probeer zoveel mogelijk met Paypal te doen.

PS ...bedank verkopers en kopers altijd na een goeie deal.
Uiteindelijk is iedereen er bij gebaat dat er doeltreffend leuk snel en eerlijk gehandeld word.