Als je online films kijkt en dus niets download, ben je dan ook strafbaar?

Ik vraag het mij af, omdat het niet letterlijk in jouw bezit is, je opent alleen een website en via die site naar de film kijkt. Ben je dan strafbaar als je ernaar kijkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
5.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Downloaden is ook niet strafbaar, alleen uploaden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel toch? Ik dacht dat ook gewoon strafbaar was, eerlijk gezegd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar kijk je die?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eh youtubie ;) en ehm... letmewatchthis...

Het beste antwoord

strikt genomen is online kijken ook downloaden. Alles wat bij jou binnenkomt via internet download jij via internet. Net als deze pagina. Zoals al eerder gezegd is het (nog) niet strafbaar om films te downloaden. Echter als jij bewust een film download die je anders had gekocht wel. Pasgeleden is er een vonnis uitgesproken welke in het simpel stelde: als je het normaal zou hebben gekocht steel je, wanneer je het normaal niet zou kopen steel je ook geen inkomen van de maker van de film.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zal het sterker vertellen, sinds ik films en muziek download, heb ik nog nooit zoveel cd's en dvd's gekocht, als ik iets goed vind wil ik het ook echt hebben, en dat gevoel heb ik met een bestand niet. Ik zou dan ook niets "kopen" via iTunes omdat ik daar het gevoel van het hebben niet bij heb, en bovendien is de kwaliteit minder goed dan van cd of dvd

Andere antwoorden (4)

Het antwoord is simpel
Nee online films kijken is niet strafbaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de huidige wetgeving is het downloaden van films en muziek niet strafbaar zolang het voor eigen gebruik is. Dus 1000 films downloaden mag gewoon in NL. Het uploaden of voor andere maken, al dan niet voor geld, is wel degelijk strafbaar. Software en games downloaden mag niet, ook niets als kopie voor eigen gebruik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Apart beleid ; je mag dus bijvoorbeeld geen fiets stelen, maar een fiets krijgen van iemand die hem gestolen heeft en er geen geld voor vraagt, mag wel. Heel apart.....
Niet per se ; hangt er wel van af op welke site je ze kijkt natuurlijk.
In sommige gevallen komt het op hetzelfde neer als naar de boekhandel gaan en alle tijdschriften lezen. Niet direct strafbaar, maar niet de bedoeling en het zal je ook niet in dank worden afgenomen. Maar goedkoop is het wel ; en je leest ze toch alleen maar ??

Met films is het in de regel zo dat je ze in huiselijke kring danwel voor eigen gebruik mag bekijken. Als iemand een film dus op Internet zet voor Jan en alleman om mee te kijken, is dat an sich al strafbaar. Natuurlijk kun je degenen die kijken niet aanpakken, maar netjes is het natuurlijk niet. De strafbare feiten echter worden gepleegd aan de kant van de uploader ; je werkt dus hooguit méé. Als je het heel puristisch wilt is het strikt genomen een vorm van heling, alleen vraagt degene die de film beschikbaar stelt er geen geld voor.

Als de films online zijn gezet door de maker of een bedrijf dat het van de reclame-inkomsten moet hebben bijvoorbeeld, of rechtstreeks (via je provider?) naar een film die je ook op teevee zou kunnen zien, is dat natuurlijk gewoon toegestaan.

Letterlijk je bezit zijn heeft met intellectueel eigendom niks te maken. Het gaat om de - niet-tastbare - inhoud. Een foto maken van de inhoud van een tijdschrift (dan steel je niks) en dat thuis lezen mag ook niet, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heling is pas strafbaar als jij ook daadwerkelijk een tegenprestatie levert, door of er geld voor te betalen of door de film ook beschikbaar te stellen aan anderen (uploaden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je mag eigenlijk iemand een fiets voor je laten stelen als hij daar geen vergoeding voor krijgt ? Of een boek, of weet ik veel wat, als jij er hem maar niet voor hoeft te betalen. Beetje krom, vind je ook niet ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In België is het downloaden van "illegale multimediabestanden" strafbaar (althans volgens de letter.) In praktijk straft men hier enkel "handelaars" in illegale bestanden. Dus, je mag enkel illegaal downloaden voor eigen gebruik, maar niet doorverkopen of aanbieden. Dat maakt het inderdaad een héél aparte wetgeving. In de VS is er onlangs iemand veroordeeld tot een boete van 100 miljoen dollar voor het downloaden van 14 songs. In vergelijking tot Europa hanteren de VS dus wél een nultolerantiebeleid.
Ik ga mee met de reactie van Hoosmatroos. Het downloaden van films voor eigen gebruik is niet illegaal. Het verspreiden/uploaden van films wel.

Als jij jou films online kijkt, doe je dit in 'huiselijke kring', dus niet strafbaar!