Waardoor heb ik geen draadloos internet boven? (Lees extra uitleg!)

Ik heb echt alle kanalen al veranderd van 1 tm 13. Boven de 11 valt het internet overigens helemaal weg.
Daaronder geen verschil. Ik heb beneden gewoon vol internet en boven 1 balkje van de 5.

Programma inSSID geinstalleerd en zag dat veel mensen hier in kanaal 11 zaten, ik had kanaal 11 + 7.
Kanaal veranderd en kreeg ik nog steeds 2 kanalen.
Kanaal Bandwidth veranderd naar 20 MHZ en nu heb ik wel 1 kanaal (ipv 'auto 20 / 40 MHZ).
Maar nog steeds 1 balkje internet boven op de slaapkamer.
Soms valt die ook gewoon helemaal weg! In ons vorige huis hadden we tot op zolder gewoon volle verbinding.
We zijn dus alleen van huis veranderd en niet van router.

We hebben de router:
Sitecom WLR-3000 x3 N300
Op de doos staat dus ook aangegeven dat je tot 3 verdiepingen verbinding moet hebben.

Dus mijn vraag:
Hoe kan het dat ik boven geen tot minimaal internet verbinding heb?
En ik heb echt alle kanalen geprobeerd!
In ons vorige huis was het dus niet.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Internet
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees dat je bent verhuisd. Dus je hebt een andere internetverbinding dan je eerst had? Misschien is de verbinding nu verslechterd? En anders komt de signaal niet helemaal goed aan boven, door muren of andere belemmeringen.

Antwoorden (5)

Eén van de verklaringen zou kunnen zijn dat er een betonnen vloer zit tussen de verdiepingen. De wapening gedraagt zich als een kooi van Faraday en dar kun je helemaal niets aan doen, behalve naar andere middelen grijpen. Koop een set Powerplugs, internetten via het stopkontakt.
escape
11 jaar geleden
Vermoed dat dat niets met kanalen te maken heeft maar gewoon met bereik. plaatsing van router ???
Ik zou gewoon eerst alles weer even gewoon terug naar standaard zetten met een harde reboot van je router
niet gaan prutsen met kanalen tenzij andere pc die dichterbij staat ook problemen hebben.
Dan de pc die je boven gebruikt (hopelijk laptop ) goed instellen beneden en daarna naar boven lopen ermee
dan kan je goed beoordelen wat je nodig hebt.

Een homeplug set of een gewone utp kabel en eventueel een extra draadloos routertje kan uitkomst
bieden

tip: koop een extra draadloos routertje op marktplaats en een extra lengte utp kabel ?

verbind kabel op eerste router gewoon standaard poort
naar tweede router, stel tweede router in op geen dhcp server
en zet die op de 2de verdieping of hoger
dat is echt de goedkoopste oplossing.
als je niet met kabel wilt werken helemaal naar boven.

Homeplugs zijn wat dat betreft ook wel aan te bevelen maar wel wat prijziger.
en ook niet altijd succesvol
succes
capthavoc
11 jaar geleden
Dat het signaal boven kanaal 11 wegvalt, komt (denk ik) omdat je laptop c.q. smartphone een standaard 54Mb/s netwerkkaart heeft, en die gaat meestal niet hoger dan kanaal 11. De modem/routers met hogere snelheden, 150Mb/s cq 300 Mb/s (MIMO), hebben vaak meer dan 11 kanalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het antwoord is niet exact te geven en bestaat uit een combinatie van wat de anderen ook al schreven.

Draadloos internet heeft als voordeel zijn flexibiliteit, maar als nadeel zijn storingsgevoeligheid.
Kabels werken altijd veel stabieler en sneller.
Allereerst iets over draadloos, dit gebeurt met radiogolven, in je router te selecteren met kanalen.
Het probleem met radiogolven is dat het storingsgevoelig is als iets / iemand op dezelfde frequentie zit.
Een kanaal op je router heeft een bepaald bereik, het eenvoudigst te vergelijken met een bergparabool. (zie plaatje) kanaal 2 overlapt dus met kanaal 1, kanaal 3 ook met 1 en met 2 enz. Uiteindelijk is het dus verstandig je keuze te beperken tot kanaal 1, 6 of 11 aangezien die elkaar niet overlappen (overlap met je buren)
Als je buren op andere kanalen zitten, kan je daar helaas niets aan doen...
Naast deze storingsfactor spelen ook mobiel dect telefoons en magnetrons mee als storingsbron (ook hier geldt... je buren kunnen de veroorzaker zijn...)
Zoals ook genoemd is kan een dikke betonnen vloer meespelen, maar ook metalen platen en spiegelende oppervlakten en ramen zijn storingsfactoren...
Dan is nog de plaatsing van je router van belang, want ook hier geldt dat als je hem uit het zicht wilt zetten, bijvoorbeeld in je meterkast, je meteen voor de straling van de data je een eerste barriere legt...
Daarnaast ook eens kijken naar je PC / laptop die ontvangt.. Is de plaatsing hiervan goed? Is het misschien mogelijk om een USB ontvangertje te kopen die wel het signaal oppakt?
Al met al... zo eenvoudig is het dus niet ;)

De genoemde homeplugs zijn ook flexibel, maar ook weer niet kwalitatief sterk. De genoemde snelheid wordt zelden of nooit gehaald.... Misschien wel genoeg om je een betere verbinding te geven dan nu.
Wat ook een oplossing is, is gebruik maken van een repeater, een apparaat wat het signaal opvangt en weer versterkt doorzendt. Bijvoorbeeld te plaatsen op de 2e etage, mogelijk zelfs dat deze wel bekabeld naar de 3e etage kan....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het probleem ook gehad en heb toen een tijdlang een versterker op de ontvanger gezet, dat werkte.

Maar tegenwoordig ben ik helemaal van draadloos afgestapt: haal het nu uit het stopcontact. Geen continue pulserende straling waarvan de risico's, met name voor kinderen in de groei, onbekend zijn.