is SEO (Search Engine Optimization) betrouwbaar?

Heel veel bedrijven bieden dit tegenwoordig aan, maar ook van heel veel mensen hoor ik dat niemand weet hoe Google (en andere zoekmachines) exact te werk gaan.

Bedrijven bieden het aan, maar het kan makkelijk een dergelijke vorm van oplichting zijn. Het kan heus wel helpen, maar het is vaak niet het resultaat wat men verwacht (en daarmee wijs ik niet naar 'je staat meteen bovenaan', want dat is pure oplichting' maar meer van 'je staat meteen op de eerste pagina', want dat kan vaak niet eens).

Dus hoe zit dat. Is het waar, werkt het, en waar ligt de grens tussen verwachtingen en resultaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Het is zeker geen oplichting want wij doen het ook met ons bedrijf en we halen wel degelijk resultaat.

En hoe google en bing e.d. zoekresultaten rangschikken weten we inderdaad niet precies, maar je kan natuurlijk wel makkelijk proefondervindelijk uitvinden wat helpt en wat niet helpt.

Zo kom je tot een flink aantal ingrepen die ervoor kunnen zorgen dat je pagina hoger scoort in de zoek resultaten.

Op deze manier wil google ervoor zorgen dat de meest relevante zoekresultaten bovenaan verschijnen.
De reden dat google niet precies vertelt hoe het werkt, is dat SEO bedrijven dan misschien te slimme trucjes gaat bedenken, en google niet meer kan garanderen dat de meest relevante zoekresultaten bovenaan verschijnen.

Het uiteindelijke ideaal van google (en bing) is dat het enige wat je kan doen om je site hoger te laten scoren op een bepaalde zoekopdracht, is om je site meer relevant te laten aansluiten op die zoekopdracht.

Je staat meteen bovenaan kun je wel degelijk garanderen, maar dan moet wel heel duidelijk zijn dat alle bestaande resultaten op die bepaalde zoekopdracht hun site totaal niet hebben geoptimaliseerd voor een search engine.
Die garantie komt dus zelden voor.

Op de eerste pagina belanden kan vaak wel degelijk gegarandeerd worden! Mits het geen zoekterm betreft als "internet", "sex" of "auto's" of zoiets generieks natuurlijk, want die markten zijn zo groot en er zijn zulke grote concurrenten, dat je die strijd nooit gaat winnen.

In dat geval is het slim om je site te optimaliseren voor slimmere zoektermen. Aansluitend op bovenstaande voorbeelden zou je je site kunnen optimaliseren voor "internetmarketing", "sexconsultancy", "waterstofauto". Op die termen is het al veel beter te doen om hoog te scoren, en dan benader je meteen veel directer je doelgroepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn complimenten: Prachtantwoord!
Maakt alles volledig duidelijk en ook goed geformuleerd. Een laatste vraag additioneel, wat je misschien niet wilt prijsgeven, maar om relevanter te verschijnen, moet je dan ook het HTML script aanpassen aan zoektermen, of betreft het alleen de textuele inhoud? Aka
of juist

Wij bieden een waterstofauto aan. Maakt het nog verschil?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor de complimentjes! (jammer van het ontbreken van een plusje :P hint ;) En op je vraag antwoord te geven: de google spider (dat is het robotje dat heel de dag aan het surfen is) filtert er zoveel mogelijk uit wat géén tekst is. Met andere woorden: optie 2 is degene waarvoor je moet gaan. Dit is trouwens ook zéér van belang bij de zogenaamde "anchor text"!! Dat is de tekst waar een linkje achter zit. Als je bijvoorbeeld naar één van je eigen sites linkt, en je wil de relevantie van die gelinkte site met betrekking tot de zoekterm "waterstof auto's" omhoog werken, dan zou je van de onderstaande 2 mogelijkheden de tweede moeten kiezen: 1. Een andere interessante site over waterstofauto's is bijvoorbeeld deze 2. Er is ook nog een andere interessante site over waterstofauto's Maw. de google spider kijkt ook inhoudelijk naar het gelinkte stukje tekst! Tenslotte nog terugkomend aan je aanvullende vraag: aangezien de google spider zoveel mogelijk code (javascript en html) probeert te omzeilen, is het raadzaam om die code's niet te ingewikkeld te maken, in aparte bestandjes te zetten, of zo veel mogelijk te bekorten. Zo voorkom je dat die spider, die ook maar een simpel robotje is, zich verslikt in de code en stopt met de site verder door te lezen.

Andere antwoorden (1)

SEO is het duidelijk netjes en eerlijk opbouw van je website en als je een betrouwbaar persoon bent en je komt je woorden na dan wordt je aanbevolen door anderen. Google werkt net als bij mensen. Alleen wordt deze in code's geschreven. Je stelt je zelf voor, verteld overjezelf, waar je woont, wat je kan enz.. en als het de ander aanspreekt schud je elkaars handen. Heb je gelogen komt de ander achter dan wordt je gestraft. Uiteendelijk is bij SEO populariteit het meest belangrijke factor. Zo zie ik het en zo moet je het doen.