kan je geseint worden(aan bv. politie) vanwege uw surfgedrag?

wat als je steeds opzoekt wat eigenlijk strafbaar is, zal dit dan geseint worden aan bv politie?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Internet
2.2K
SimonV
9 jaar geleden
Maar de overheid is met politietoezicht op internet al vrij ver, het Harendebacle ten spijt. Er bestaat een landelijk Internet Recherche Netwerk (IRN), dat 4.500 ambtenaren vanaf 700 werkplekken in heel Nederland in staat stelt om anoniem, met afgeschermd IP-adres, op internet te speuren. http://www.nrc.nl/rechtenbestuur/2013/03/23/oom-agent-surft-volautomatisch-met-u-mee/
SimonV
9 jaar geleden
Google zou gemakkelijk de IP-adressen van mensen die googelen op verdachte zaken kunnen doorspelen naar de politie.
In verband met de privacy mag dit niet, maar soms breekt nood wet...
Amadea
9 jaar geleden
Het gebeurt andersom. Nadat iemand een strafbaar feit heeft gepleegd wordt diens surfgedrag nagegaan indien er bewijzen gezocht moeten worden dat de persoon dat met voorbedachte rade heeft gedaan.

Het beste antwoord

Er mag niets automatisch naar de politie geseind worden door Google.
Google geeft alleen informatie door aan de politie "als openbaarmaking van de gegevens redelijkerwijs nodig is om te voldoen aan van toepassing zijnde wet- en regelgeving, wettelijke procedures of verzoeken van overheidsinstanties".

Er bestaat echter wel een andere manier waarop de politie achter verdachte activiteiten kan komen.
Het Internet Recherche Netwerk (IRN) speurt met 4500 ambtenaren internet af. Het IRN richt zich op de grote hoeveelheden gegevens die burgers op internet per ongeluk achterlaten of bewust vrijgeven. Digitale rechercheurs surfen anoniem mee met de burger, oogsten op sociale mediasites interessante profielen en netwerken, en combineren deze.
Daarnaast worden op het IRN programma’s ontwikkeld waarmee teksten, foto’s, netwerken en gedragspatronen automatisch worden geanalyseerd. Dat gebeurt onder de projectnaam iColumbo, vernoemd naar de slimme Amerikaanse tv-detective uit de vorige eeuw, die altijd nog één extra vraagje wilde stellen („Just one more thing”). Op internet neemt iColumbo het zoeken van de eenzame rechercheur over. Die geeft zoektermen op, waarna automatische ‘webcrawlers, scrapers en webstreams’ aan de slag gaan. Websites worden afgetast met een ‘virtuele muis’ die alle menu’s en hyperlinks aanklikt. Internetuitingen gaan door de ‘automatische sentimentanalyse’.
SimonV