Aan welke voorwaarden moet een website naam voldoen om goed gevonden te worden?

Ik wil een website maken, maar wil natuurlijk ook goed gevonden worden.

Ik begrijp dat de naam van een site zeer cruciaal is.
En dat een handelsnaam anders is dan een website naam.

* Hoe lang mag hij zijn.
* Mogen er wel of beter geen koppelstreepjes in zitten.
* Is het beter dat de naam van het product er in voorkomt?

Het gaat er dus om dat ik goed gevonden word, en direct geassocieerd wordt met het product. Heet dit ranking?

Alle verdere informatie is welkom.
Vast bedankt voor de hulp

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
1.3K

Het beste antwoord

Voor een goede domeinnaam geldt als belangrijkste criterium dat de naam makkelijk te onthouden moet zijn. Richt je site zich exclusief op de Nederlandse internetter? Kies dan voor een .nl-domein. Richt je site zich op een internationaal publiek? Kies dan voor een .com-domeinnaam.

Een korte domeinnaam biedt een aantal voordelen ten opzichte van een langere domeinnaam: een korte naam is makkelijker te onthouden, ziet er vaak professioneler uit en geeft een kleinere kans op spel- en typefouten door bezoekers.

Een korte domeinnaam die bestaat uit één woord is de beste optie. Probeer te voorkomen dat je een domeinnaam kiest die niet goed uit te spreken is.

Cijfers in domeinnamen zorgen bijvoorbeeld erg vaak voor verwarring. Mensen vergeten het cijfer of onthouden het verkeerd. Een domeinnaam als '2cuall.nl' levert een hoop verwarring op. Hou het simpel is hier het devies. Ook het gebruik van dashes (-) werkt verwarrend.

Een beschrijvende naam is altijd beter dan een naam die niets over de inhoud van je site zegt. Verkoop je bijvoorbeeld hondenartikelen? Kijk dan eerst naar domeinnamen als 'hondenartikelen.nl' of 'hondenspullen.nl'. Vaak zullen zulke namen al geregistreerd zijn. Blijf dan variëren: bedenk andere namen waar de belangrijke elementen 'honden' en 'artikelen' of 'spullen' in terugkomen.

Op deze site kun je zien of een domeinnaam al in gebruik is:
https://www.sidn.nl/
Ook op http://www.evenchecken.nl/ vind je allerlei nuttige tips.

Veel succes!
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Duidelijk herkenbaar, kort, niet dubbelzinnig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige criteria is dat ie nog niet bestaat. En geen 'vreemde' tekens zoals?!)(&
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige criterium.... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus: www.dezesiteisheelgoedkomhierheenenjemoederiseenvulmaarwatin.nl is een goede naam, hij voldoet aan jouw criterium.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha MrTomaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om de vindbaarheid, niet om goedkeuring.
Zo uit het gevoel niet meer dan 12 letters. Geen koppeltekens. Een of twee woordencombinatie niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je aan zoveel punten????????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom ik ervan af, is de betere vraag.
Ik neem aan dat je een website wilt op eigen domein. Een domeinnaam is max. 63 tekens.

Naam: Verplaats je in de doelgroep: waar zoeken ze op ?

Je handelsnaam mag natuurlijk ook je domeinnaam zijn,
dat doet bijna elk bedrijf.

Als het maar om 1 produkt gaat, kun je dat ook evt. in de naam van de website opnemen.Hou wel rekening met evt. copyright.

Ranking is een waarde-oordeel die zoekmachnes toekennen aan je website, associatie met het produkt staat hier los van.

Naam van de site is overigens geen ultime voorwaarde om goed gevonden te worden. Het gaat ook om de inhoud en juiste sturing richting zoekmachines.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oh ja, welke tekens toegestaan:
Vond dit lijstje wel overzichtelijk:
http://www.collesto.nl/producten/domeinnaam/technische-eisen/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg ervoor dat de domeinnaam niet te lang is. Teveel vreemde tekens en afkortingen zijn ook niet goed. En vooral cijfers moet je vermijden. Als je er toch wilt gebruiken, zet ze dan niet achter een woord. Dan denkt men dat die domeinnaam al bestaat zonder cijfers, en dat is niet goed.
Zorg er ook voor dat de domeinnaam duidelijk zegt waar het over gaat.

Voorbeelden van goede domeinnamen:

123vraag.nl/.be
StadAmsterdam.nl
Ambiorix.Tongeren.be
NooitSaai.nl/.be
MaakEenGroep.nl/.be
enz.

Voorbeelden van slechte domeinnamen:

eenvraageenantwoord.nl/.be
Allesoveramsterdam.nl
Wieisambiorix?640.be
Watkanikdoenipvvervelen.nl/.be
meg.nl/.be
enz.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik zou zeggen, meer dan 10 letters wordt een beetje veel.
Geen koppeltekens.
De naam van het product, nee, eerder het merk.
"Kleding.nl" lijkt geen goede naam, als je kleding het merk JBC bv zou hebben, heet de site ook jbc.be/nl.
Nog een voorbeeld:

Kapaza.be/.nl heet ook niet
Koopjes.nl/.be.