Mag je informatie die op internet gratis beschikbaar is, voor veel geld doorverkopen?

Zojuist op tv, reclame voor 'hoe veilig is jouw buurt'. SMS je postcode naar .... en ontvang de informatie. Dat kost dan €4,50 per item, terwijl deze informatie via het CBS (StatLine) gratis beschikbaar is en ook geautomatiseerd als service kan worden afgenomen. Het kost de aanbieder vrijwel niks om het te sms'sen. Mag dat zomaar? En als dat zomaar mag, is dat dan ethisch verantwoord? Deze informatieverzameling is door de burger al betaald in de belasting.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
Kimath
12 jaar geleden
Zijn wel meer van die diensten, zoals info van een auto opvragen via sms. Je betaald voor het gemak.

Het beste antwoord

Ja dat mag. Je biedt een dienst aan, in een vorm die voor degene die de informatie wil hebben niet zo gemakkelijk beschikbaar is omdat die niet weet waar het te vinden is.

Hetzelfde doen we hier op GV: iemand stelt een vraag, het antwoord wordt op wikipedia opgezocht, en het antwoord wordt gegeven. Kosten: niets. Het levert een punt en soms ook plusjes en een beste antwoord op.

Een ander voorbeeld: water. Het komt gratis uit de lucht vallen, maar toch betalen we voor het water wat we via de waterleiding krijgen toegeleverd. We willen het namelijk graag aangeleverd krijgen in de vorm zoals het gemakkelijk geconsumeerd kan worden: schoon en via een leiding. We betalen dus voor de service om het in die vorm aan te leveren, en dat is precies waar je vraag over gaat.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok, dus als er sprake is van 'value adding', dan mag de markt er voor vragen wat de gek er voor geeft en het CBS mag het niet voor bijna niks als sms-dienst aanbieden omdat dat niet tot hun core business behoort. Lang leve de vrije marktwerking.
itsme
12 jaar geleden
eh... ja, zo ongeveer.

Andere antwoorden (3)

Blijkbaar mag dat , maar gelukkig zijn er heel veel mensen die deze actie door hebben en er geen deel aan nemen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over dat ethisch verantwoord hoeven we het denk ik niet te hebben; want waar die info ook vandaan komt, het is oplichterij. 4.50 voor een sms-je, dat de aanbieder bijna niets kost, zoals je zelf al stelt.

Blijft nog maar één ding over: mag het? Nee het mag niet, want CBS zet niet voor niks, onderaan de site:
© Centraal Bureau voor de Statistiek, 2011
Maar er mag wel meer niet, en het gebeurt toch. Dit lijkt me nou typisch een schemergebied, en het zou mij niet verbazen als juristen van het CBS hier over nadenken of dat al gedaan hebben. En misschien heeft die SMS-aanbieder ook wel juridisch advies ingewonnen.

Ik denk dat ze het er bij die SMS dienst op gooien, dat de info zelf, de volgorde, of de specifieke samenstelling net iets anders is, dan de originele info. Ze bewerken het dus een beetje, of in het uiterste geval veranderen ze een paar getallen (b.v. 130.000 inwoners naar 129.600) en dan is er eigenlijk al niets meer aan te doen.

Komt ook nog bij dat je de info dat Nederland 16,7 miljoen inwoners heeft, best mag verkopen. Hoeft niet van het CBS te komen. En dan kom je in een glijdende schaal: hoeveel info mag je verkopen en hoeveel niet? Welke informatie is openbaar, en welke info is specifiek door iemand of een instantie verzameld? Hoeveel moeite heeft dat gekost? Kun je op andere manieren aan dezelfde info komen? Als ik lijstjes verkoop voor 10 Euro per stuk, met alle gemeenten van Nederland en het aantal inwoners, is dat dan beschermde informatie?

Ik schat in, dat het CBS dit niet fijn vindt, maar dat ze er geen zaak in zien. Kost teveel tijd, geld en moeite. En het is nog maar afwachten wat de rechter er van vindt. Ze zullen het in de gaten houden, en misschien toeslaan als het uit de hand gaat lopen. Die kans lijkt me niet zo groot, want zo heel veel mensen zullen niet gebruik maken van deze service. Bijna iedereen weet tegenwoordig dat je alles kunt vinden op het internet. Bovendien heeft informatie per SMS tegen betaling een uiterst slecht imago. Het mag dus niet, maar het wordt gedoogd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het gaat erom hoe! Je mag niet letterlijk informatie overnemen van anderen, bedrijven of websites. Maar je mag wel op basis van iemands anders idee, je eigen idee ontwikkelen en dus op basis daarvan veel geld verdienen. Maar hiermee moet je ook oppassen...