Ik heb een (vaste) internet bij online, 8mb/s maar het komt nooit boven de 0,8 mb/s. Hoe komt dat en wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet
1.4K
capthavoc
12 jaar geleden
doe even een speedtest en zet je resultaat hier

www.speedtest.net

Het beste antwoord

Jouw internet is 8Mbit (MegaBit) per seconde. Dit komt neer op ongeveer 1MB/sec (MegaByte) oftwel +/-1000KB/sec (1024 om exact te zijn).

0,8MB/Sec is iets meer als 800KB/sec (KiloByte).

Met andere woorden, je komt aardig in de buurt van de maximum snelheid van jouw lijn.

Het ligt er natuurlijk aan WAAR je deze snelheid haalt. Hoe druk is die server waar je die snelheid haalt ? Waar staat de server ? Hoe snel is de verbinding.

Het is heel moeilijk zo 1 2 3 te testen op een willekeurige plek op internet hoe snel je lijn is.

Je zou eens kunnen kijken of jouw provider een eigen speed test website heeft.
http://speedtest.kpn.net is die van kpn bijvoorbeeld.

Gebruik vooral NIET sites als speedtest.net en weet ik welke er allemaal zijn, juit omdat je niet weet hoe snel die server is, waar die staat, hoe druk het daar is. Het kan dus zomaar zijn dat je op die site een tragere verbinding weer gegeven krijgt dan je daadwerkelijk hebt.

Ik werk al jaren als engineer bij een groot telecom concern ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat kan zijn omdat je MB (magabyte) en Mb(megabit) door elkaar haalt. Daarnaast is de geadverteerde snelheid bij ADSL meestal nooit de gehaalde snelheid.

Toegevoegd na 24 minuten:
megabyte niet magabyte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Houdt goed Mbit/s en Mb/s uit elkaar.
Internetaanbieders geven snelheden aan in Mb/s; downloadsnelheden zijn echter aangegeven in Mbit/s.

1 Mbit/s staat ongeveer gelijk aan 8 Mb/s. Je zou dus ongeveer moeten kunnen downloaden met een snelheid van 1 Mbit/s, dus 0.8 'mb/s' is op zich niet heel vreemd.

Toegevoegd na 25 minuten:
Rectificatie: waar Mbit staat, hoort MB te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-Helemaal fout, als je onderscheid maakt hou je b (bit) of B (byte) aan. Mb en Mbit is hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de scherpe opmerking. Waar Mbit staat hoort MB te staan.
Niets, want je snelheid is niet 8 MB/s, maar 8Mb. Dit zit hem in de megabits en megabytes. Dus je bereikt gewoon je maximum snelheid van 1 MB/s (altijd ietsje minder).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik haal ook nooit de maximale snelheid of zelfs maar iets in de buurt, toen ik dat eens navroeg bij mijn (glasvezel)provider, werd er gezegd: dan moet u de firewall uitzetten. Dat scheelde inderdaad, maar ik doe het toch maar mèt.