zijn foto's, video's en teksten van andere websites vrij te gebruiken voor je eigen website mits je de bron vermeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Nee.

Toegevoegd na 3 minuten:
Oeps, dat was wel erg kort door de bocht. Maar nee, in principe geld voor vrijwel al die zaken dat er copyright op zit. Natuurlijk is er een heel groot grijs gebied wat het allemaal weer heel ingewikkeld maakt, maar als je zelf een website wilt bouwen, ga er dan voor de zekerheid van uit dat je alle media die je er op wilt hebben zelf moet maken, of toestemming moet hebben van de auteursrechthebbende.

In de praktijk kun je op bijvoorbeeld fora en communities best vel plaatsen met bronvermelding of deeplinken, en er is ook veel 'openbaar materiaal' en veel spul dat zo onschuldig is dat er geen haan naar zal kraaien (zoals de meeste foto's die hier gebruikt worden, en die je wel MOET jatten omdat je niet kunt deeplinken, waar ik erg van baal) maar helemaal vrij (van rechten en van risico's) is dat niet, al zal de sanctie in de regel niet verder gaan dan de plicht het te verwijderen.

Maar echt op je eigen website kun je beter het zekere voor het onzekere nemen, zelf foto's en video's maken en toestemming vragen voor spullen waar je niet op een andere manier aan kunt komen. Dat zal in de praktijk overigens ook weinig problemen opleveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je mag niet alles klakkeloos kopiëren om vervolgens te publiceren. Alleen als je het op je eigen pc bewaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe mag je geen enkele tekst zomaar gebruiken. Er zijn sites die een kopieer-blokkering hebben (als je dan je rechtermuisknop gebruikt krijg je een melding over copyright) maar ook van sites waar je gewoon alles kan kopieren mag je niet zomaar de teksten gebruiken; zeker niet voor gebruik op je eigen website.

Hetzelfde geldt voor foto's en video's. Er zijn overigens sites waar je tegen betaling een foto kan kopen die je dan op je site kan plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kwam een keer een gedicht tegen met plaatje wat ik zelf persoonlijk heb gemaakt voor mijn man, gejat en zomaar op een andere website geplaatst!
ik heb ze aangeschreven, en ze hebben het verwijderd, ze hadden het van mijn Picasa afgehaald. en ik heb gelijk Picasa ontoegankelijk gemaakt, was ook stom van mij dat niet te doen, niet goed gekeken.

het mag niet zomaar, je kan vanalles aan je broek krijgen daardoor.

(maar hoe toon je aan dat het van jou persoonlijk is? je kan er wel opzetten copyright huppeldepup maar dat kan je op elk plaatje doen.)