Het hacken van beveiligde wifi-netwerken is volgens het Hof niet strafbaar. Een opmerkelijk vonnis vinden ict-juristen. Maar of het wenselijk is om de wet dan maar aan te passen? Dat niet direct.

Het Hof in Den Haag oordeelt in hoger beroep dat het meeliften op het wifi-netwerk van iemand anders niet strafbaar is. Zelfs niet als dit netwerk beveiligd is en het dus nodig is om op dat netwerk in te breken om gebruik te kunnen maken van de internetverbinding. Opmerkelijk, vinden velen, want het druist tegen het rechtvaardigheidsgevoel in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja het gebruik maken van een router die niet van jezelf is is illegaal. ook als deze niet beveiligd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is niet strafbaar meer, maar als je kunt aantonen dat je schade hebt geleden (verminderde bandbreedte) zou je een schadevergoeding kunnen eisen.
gvrox
12 jaar geleden
Onlangs is er een uitspraak geweest dat dit niet netjes is maar wel mag.
Zo lang je maar niet in de computers zelf gaat kijken.
Dit geld overigens alleen wanneer er geen wachtwoord geinstalleerd was.
Dus als je een wachtwoord hebt gekraakt ben je fout bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Uit het volgende vonnis kun je opmaken, dat zelfs je toegang verschaffen tot een beveiligd draadloos netwerk niet strafbaar is.
http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BP7080&u_ljn=BP7080 " Gelet hierop is het hof van oordeel dat bij het gebruik maken van een (al dan niet beveiligde) internetverbinding van een ander, waar het aan de verdachte verweten handelen op neerkomt, die persoon niet in enig door artikel 138a, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht beschermd belang wordt geschaad. Dit gedrag moge maatschappelijk ongewenst zijn in zoverre dat derden gratis ‘meeliften’ op een gewoonlijk door de rechtmatige gebruiker betaalde internetverbinding die daarmee als regel aan bandbreedte verliest, strafrechtelijk relevant is het niet. "
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die rechter is niet helemaal wijs.
Absoluut niet illegaal aangezien de buren verantwoordlijk zijn voor hun eigen informatie en signaal.

Als ze het niet beveiligen zeggen ze alshetware: loop maar naar binnen. Als ze privefoto's delen en dat niet willen, moeten ze het anders instellen.

Een open wifi netwerk is als een open deur waar je niet in hoeft als je naar binnen wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit ging niet over een open netwerk, maar een gekraakte. En verder: als je deur niet op slot zit, betekent dat dat dan dat een ander dat dus weg mag halen. Ik weet dat ik soms wat naïef ben / wil zijn in dit soort dingen, maar wat niet van jou is, daar blijf je toch gewoon af?
Alleen de vraag al, je weet dat hij gekraakt is:
Ten eerste dat doe je gewoon niet. Waarschuw die mensen dat ze een probleem hebben.

Ten tweede: Zorg zelf voor een goede verbinding waar je buren niets mee kunnen.

Ten derde: Het leven is zo simpel, alleen de mensen maken er een pijnhoop van.

Ten vierde: Ja het is strafbaar geworden. Google earth heeft ook al een keer de deksel op de neus gehad met het controleren van open verbindingen.