Kost wifi in het buitenland iets extra?

Ik ga binnenkort naar Londen toe. En natuurlijk kost 3G daar iets extra. Maar is wifi ook gewoon wifi?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat als je naar een hotel gaat dat dat hotel moet betalen voor die wifi.
voor u is het helemaal gratis, denk ik toch.
ik ging naar een hotel , heb mijn wifi geprobeert en dat hotel moest het betalen.
toen ik dat zag ben ik direct gestopt.
uiteindelijk hebben ze niets moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@djjuju ... hoe komt het dat het hotel moet betalen voor internet/wifi die jij gebruikt ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Fargh
Omdat het hotel een wifi verbinding voor jouw opgezet heeft zodat jij internet hebt. Zij moeten dus een provider betalen, routers plaatsen, een systeem hebben om met wachtwoorden in te loggen enz. Je kan natuurlijk ook 3G gebruiken maar dan ben je in het buitenland heel snel veel duurder uit. Eigenlijk is het hotel jouw tijdelijke provider.

Het beste antwoord

Wifi is gratis, wel kan het zo zijn dat je moet betalen om de toegangscode te krijgen. Als jij gewoon een open (=niet beveiligd) netwerk kan vinden hoef je daar niks voor te betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee het kost niks extra, wifi is in elk land en overal hetzelfde. Behalve prijs verschillen, snelheden en censuur van providers.
(Denk daarbij aan chinese providers) Maar voor het gebruik met je telefoon worden er geen extra kosten in rekening gebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Internetten via 3G in Londen kan uiteraard als je een abonnement hebt. Echter roaming internet in het buitenland is duur. reken maar op minimaal 5 euro per MB.

Je kan surfen via de WIFI hotspots. Die zijn betalend, maar zullen aanzienlijk goedkoper uitvallen dan internetten via 3G.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat een wifi-hotspot betaald of niet is, is natuurlijk aan de eigenaar. Ik kan zelf ook een hotspot opzetten en de kosten niet doorrekenen aan mijn klanten. Er worden al voorbeelden gegeven in antwoorden hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
begrijpend lezen is soms moeilijk ....
en voor de duidelijkheid, niets is gratis !
Wifi is niet via mobiel netwerk, maar via een wifi-router, die van een restaurant is of iets dergelijks. Als er geen wachtwoord op zit is het simpel, gratis internet. Maakt niet uit of dit in nederland, buitenland of de maan is.

Als er wel een wachtwoord op zit, dan kan je het natuurlijk niet gebruiken. Maar wifi is (zonder wachtwoord) bijna altijd gratis. Er zullen ook wel gevallen zijn waar er wat aan vast zit, maar de kans is echt heel klein dat je met zo iets te maken krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je het anders bedoelde maar bijna bij elk hotel/camping/appartementcomplex moet je betalen voor wifi. Meestal zit er dan geen ww op de wlan router maar moet je het ww op een welkomstpagina invoeren, anders blijf je op die pagina hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
valt onder wachtwoord.. maar stel dat dat er niet is, moet je er geen geld voor betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en dan nog, als het geld voor bijna elk hotel / camping etc. dan is het dus in het buitenland niet 'duurder' dan hier in nederland.
WiFi kan door verschillende locaties zoals hotels, cafés en winkels worden aangeboden. Soms is dat gratis, soms moet je een bepaald bedrag per uur of per dag betalen; dat hangt af van de aanbieder.
Bij bijv. McDonalds en Starbucks krijg je gratis WiFi toegang.
13 jaar geleden
Als je WEP/ WEP 2 code hebt is wifi gewoon gratis
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bedoelt te zeggen dat als iemand zijn router beveiligt heeft met WEP dat deze door iemand met kennis van zaken gekraakt kan worden. Ik weet niet of je dat tegenwoordig al met een telefoon kan doen trouwens.
Utrecht
13 jaar geleden
vaak moet je betalen om deze WEP code te krijgen (in bijv. hotels).
Pas op met je eerste stelling. 3G kost meestal een heleboel extra, kijk dus even dat je geen apps aan hebt staan die continu of zonder jouw toedoen verbinding met het internet zoeken. Je zal niet de eerste zijn die een hartverzakking krijgt van de eerste rekening die je na je vakantie krijgt.

En voor je daadwerkelijke vraag. Ik zal hem nog een keer proberen te beantwoorden omdat er een paar mensen hier onjuiste/onvolledige stellingen innemen of duur/gratis roepen.

Wanneer kan je van wifi gebruikmaken? Als een persoon/bedrijf jou wifi aanbiedt d.m.v. een draadloze router. Bedrijven (hotels/campings/restaurants) willen nogal eens een vergoeding hier voor vragen aangezien zij kosten maken voor een service die ze jou aanbieden echter kunnen ze er ook voor kiezen dit geheel kostenloos te faciliteren en bereken ze het meestal weer gewoon door in de prijs van het voedsel/kosten van de kamer.

Als je met je telefoon in de hand door Londen gaat lopen en net zolang zoekt tot je een onbeveiligde (huis)verbinding tegenkomt, kan je gratis internetten. Ik weet echter niet wat de wet in het Verenigd Koninkrijk daar over zegt maar ik kan me voorstellen dat dit illegaal kan zijn. In Nederland is dit legaal, volgens een uitspraak laatst.

Als je een verbinding tegenkomt met WEP beveiliging kan je deze hacken met een programma dat je, dacht ik alleen van een met linux geinstalleerd PC/laptop, kan draaien. Kan zijn dat er ondertussen een windows/smartphone versie van is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is nou een goed antwoord! Ik wilde alleen weten of het wifi daar niet anders is ofzo. Woon daar in bij een gezin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het precies hetzelfde ja, zonder kosten. Zolang dat gezin er niks voor rekent iig.
Er was zaterdag een nieuwe aflevering "Kassa", die speciaal over 3G gaat. Zie bron voor link. Wifi is gratis (als je naar een McDonalds ofzo gaat of aje je een onbeveiligde wifi ziet).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Best vraag je je provider. sommige zijn er niet zo duur mee, een vakantiewifi of zo.
Google eens: free wifi spots in london
Overal kun je gratis wifien, en het scheelt in je batterij, het kost half zo veel stroom heb ik eens gelezen