Wat is een reden om bij een webwinkel te kopen?

Er bestaan een hele hoop webwinkels, maar waaraan kan ik snel zien of die webwinkel vertrouwd is.
Ikzelf kijk altijd of de webshop ook een adres en/of telefoon nummer heeft.
Maar zijn er nog meer dingen die van belang zijn.
Een KvK nummer vind ik niet belangrijk, omdat elk malafide bedrijf een kvk nummer heeft.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Vaak koop je iets bij een webwinkel uit gemakzucht (word lekker thuisbezorgd) Of omdat het in gewone winkels nauwelijs te vinden is of veel duurder.

Check altijd of er een adres en telefoonnummer op de site staan.
KVK kan je het beste toch ook even checken in het handelsregister. (zie bron) En check of de gegevens overeenkomen met die van de website. Bovendien zullen geregistreerde webwinkels vaak de directe url naar de winkel bij het KVK hebben staan.

Keurmerken zijn leuk, maar hier word veel mee gefraudeerd. Dus niet te veel op letten...

Google even op ervaringen van andere gebruikers, en kijk hoeveel artikelen er op de site staan.
Fraudeurs nemen niet vaak de moeite om honderden artikelen te plaatsen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je kunt het beste kijken of de webwinkel waar je iets koopt ook een winkel in het echt heeft. Als dat niet zo is zou ik gewoon iets kopen bij een winkel die je kent. Als die dan een webwinkel heeft kan je daar kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Controleer of een webwinkel lid is van thuiswinkel waarborg.
http://www.thuiswinkel.org/lid-worden/uitgebreid-zoeken-leden?gclid=CNrPg66kjagCFQWDDgod0EzxCw

Of het webshop keurmerk heeft.
http://www.keurmerk.info/

Doe de online shopscan en kijk of de webshop betrouwbaar is.
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Winkelen_op_het_web?WT.srch=1&WT.mc_id=Webwinkelen&webshopbetrouwbaarheid&WT.seg_1=webwinkel%20betrouwbaar&gclid=CL2N4cCkjagCFYKEDgodRQ0ZDA

Google naar ervaringen van andere klanten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Lees hier reviews:
http://www.checkwebwinkel.nl/Home2

De reden om bij een webwinkel te kopen is toch vaak dat het daar goedkoper is dan in een winkel. Dat geldt vooral voor electronica e.d.
Jammer voor de fotografiewinkels, waar je WEL goed advies kunt krijgen en de garantie vaak beter is.
Maar als je precies weet WAT je wilt, dan bestel je het online.

Nog een reden om bij een webwinkel te kopen is, dat men daar vaak hele leuke en hele originele dingen te koop aanbiedt, die in een winkel niet te krijgen zijn.

http://riccreaties.marktplaza.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige keurmerken geven wel degelijk garantie, en een winkel die een Thuiswinkelwaarborg heeft, daar zou ik toch echt liever kopen dan bij winkels zonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lowie: er zijn weinig garanties in het leven.
Zelf kijk ik nooit naar keurmerken.
En ik noem bovendien nog een aantal andere aspecten.
ik zou dat niet vertrouwen.
ik koop NOOIT iets op internet.
dat is niet te vertrouwen!
ik zou dat niet doen.
zeker niet als je je adres of telefoonnummer moet invullen.
NIET DOEN!
ik herhaal:
NIET DOEN!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een onzinantwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alsof je bol.com en Bartsmit.com etc. niet kan vertrouwen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Complete onzin, en daarnaast: als je iets koopt zodat het bij je bezorgd wordt, hoe zou dat moeten zonder adres?
Je moet wel zelf blijven nadenken, en bij bepaalde dingen is het slimmer om iets zelf af te halen en dan ter plekke te betalen (bij bepaalde particuliere kopen via Marktplaats bijvoorbeeld), of je doet het via rembours: dan betaal je pas aan de deur als het bezorgd wordt.
Het gaat (veel) vaker goed dan mis, en als het misgaat is dat vaak net bij winkels/producten waarvan ik denk: 'Dat iemand daar intrapt...'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin. Voor uitleg zie hierboven.
Als je je adres niet invult weten zij niet waar ze het heen moeten sturen. Als je een tastbaar product ergens online kunt kopen ZONDER een adres in te vullen, dán zou ik het niet doen nee :)

Telefoonnummer kun je vaak weglaten, of anders gewoon 020-1234567 invullen.

Ik zou wel op z'n minst een echt mailadres invullen, want als je ze helemaal geen contactgegevens geeft en er gaat iets mis met je bestelling, kunnen zij geen contact met je opnemen en krijg jij je spullen dus gewoon nooit.

Online betalen kan ook op meerdere behoorlijk veilige manieren, iDeal, paypal etc.. Credit card altijd wél heel goed bij opletten, dat is een stuk minder veilig en kan je nog lelijk in de problemen brengen als je vervaldatum en CVC code in verkeerde handen komen.

Check inderdaad wel altijd het keurmerk, okee je krijgt het al snel als je gewoon geld betaalt als winkel maar toch: als een winkel het NIET heeft kun je het sowieso beter niet doen. Als een winkel het WEL heeft weet je in ieder geval dat ze die moeite gedaan hebben. Maar het zegt nog niet alles. Als je de winkel echt niet kent: google dan op de bedrijfsnaam + reviews en zo, en lees of de reviews goede verhalen vertellen en niet zelfbedachte marketingpraat is. Zoek eventueel de contactgegevens van de winkel op, check het adres met google maps of de winkel echt bestaat (zeker als er daar google streetview is), bel desnoods het telefoonnummer dat er meestal wel te vinden is en stel de medewerker een paar vragen.

Dat allemaal is alleen maar nodig bij obscure winkels. Grote webshops die al langer bestaan en die een beetje goede, realistische reviews hebben zijn bijna altijd te vertrouwen. Bedenk dat webshops de groep winkels zijn die (juist door die reviews) verreweg het meeste baat heeft bij goede, snelle en coulante servers, want ze worden afgefikt waar ze bij staan bij elk foutje op de forums en social media. De concurrentie is moordend als nergens anders, dus ze moeten wel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, beroepsdeformatie. 'meeste baat heeft bij goede, snelle en coulante servers' -> "servers" moest natuurlijk "service" zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, jij hebt hetzelfde telefoonnummer als ik :-)
Webwinkels zijn doorgaans veel voordeliger en hebben meer en ander producten dan "gewone "winkels.
Als je betaalt met Paypal heb je een soort koopverzekering
Wel is het handig de beoordeling van klanten te checken.
Overigens koop ik veel via dit soort webwinkels en ik moet eerlijk zeggen dat het (geringe) risico de besparing in ruime mate goedmaakt.
Feitelijk he ik met maar een Nederlandse webwinkel wat problemen gehad. Dit is in mijn geval dan een risico van veel minder dan 1%.
Daarom ben ik op Paypal overgegaan en heb sindsdien geen problemen meer gehad.
Ideal is als betaalmiddel wel safe maar bied op zich (bij mijn weten) nauwelijks of geen kopersbescherming tegen wanprestatie.
Het betalen met creditcards zou ik echt NIET doen.
Deze tips kunnen je risico verkleinen, een thuiswinkelkeurmerk geeft wel iets weer van de reputatie van de verkoper maar dat maakt vanwege de kosten die dit keurmerk met zich meebrengt soms een wat hogere prijs met zich mee.
Uiteindelijk is het de betrouwbaarheid van de verkoper zelf die het succes van de koopactie moet geven.
In een fysieke winkel is dat niet anders.
Wel is het internet in sommige opzichten transparanter, iemand die de kluit belazert, is snel bekend op internet.
Mijn ervaring is dus zeer positief.
Voor een computeraccu was ik de helft kwijt als bij een fysieke winkel. dat is een hoop geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik koop vrijwel alles via webshops. Mijn ervaring is juist heel positief. Zoals eerder gezegd: Winkels waar je een review kunt achterlaten zijn zeker op een goede service gebrand.
Ik koop zelfs hobby-artikelen bij kleine webshops. Die hebben vaak alleen maar een webshop en dus geen gewone winkel maar ook daar heb ik goede ervaringen meer, ben nooit beduveld. Een probleem met dingen die per briefpost verzonden kunnen worden is wel dat hij onderweg kwijt kan raken of verkeerd bezorgd kan worden. Ik zou zeggen koop grotere (d.w.z. duurdere) dingen alleen bij bekende bedrijven.