Heb sinds kort Photoshop. Hoe maak ik nu een groot bestandfoto (300 dpi) geschikt voor internet (Bijv. 72 dpi)? S.v.p. stap-voor-stap uitleg.

Ik wil een foto plaatsen op tweedehands.nl Ik krijg echter telkens de melding dat het bestand te groot is. Hoe los ik dat stap-voor-stap op? En als ik een originele foto qua bestandsgrootte verander, blijft dat dan ook zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Missch op YT wat tutorials opzoeken

Antwoorden (6)

Image- image size-

Daar zie je staan 300dpi en je afmeting. Je dpi verlaag je gewoon naar 72 door dat in te typen. Wat ik dan heb geleerd is dat je de afmeting ook vergroot/verkleind met het aantal maal dat je je dpi vergroot/verkleind. Dus zeg in dit geval grofweg 3 keer verkleinen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel dat met verkleinen trouwens niet zoveel uit zal maken als je het als webimage gebruikt. Ik heb eigenlijk nog nooit een afbeelding hoeven verkleinen. Ik denk zelfs dat je je afbeelding beter gewoon 300dpi kan laten, zelf voor Internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(stomme Iphone) maar gewoon de kwaliteit verlagen in de pop-up die je krijgt nadat je op 'save as' hebt geklikt
Heb je die foto misschien als bmp of RAW opgeslagen ?
open hem opnieuw in photoshop en sla hem op als jpg ?
kan helpen.
capthavoc
13 jaar geleden
Op deze pagina vind je zowel de Image Resizer die je kunt downloaden wanneer je XP als besturingssysteem hebt, als de Image Resizer Kloon voor Vista en Windows 7:
http://computertotaal.nl/article/20687/image-resizer-kloon-voor-windows-vista-en-7.html
Even goed opletten dus welke versie je moet downloaden!

Het is een heel handig programma om snel en makkelijk foto's te verkleinen. Je klikt met je rechtermuisknop op één of meer fotobestanden en vervolgens klik je met je linkermuisknop op Resize Pictures. Daar zit dus het programma dat je zojuist hebt geïnstalleerd!

Een schermpje opent zich (zie afbeelding) waarop small, medium, large en mobile divice als standaardmogelijkheden zijn vermeld. Onder custom kun je zelf de gewenste grootte opgeven.

Als je het fotoformaat wilt verkleinen, kies je voor de optie "Make pictures smaller, not larger". En zolang je het onderste keuzevakje NIET aanvinkt, wordt een kopie van de foto met de lagere resolutie in dezelfde map gezet als het origineel. Je behoudt dan dus het exemplaar met de hoge resolutie.
Plaatje bij antwoord
Pieter2011
13 jaar geleden
Ik verklein een image pas bij het opslaan voor het web (Bestand -> Opslaan voor web en apparaten (Save for web and devices)) zodat ik bij het bewerken meer ruimte houdt.

van een tut:

"OPSLAAN VOOR WEB EN APPARATEN
De meeste webdesigners gaan hun foto’s verkleinen in het dialoogvenster ‘Opslaan voor web en apparaten’ (Save for web and devices). Ook hier kan je het algorithme dat Photoshop gebruikt tijdens de verkleining gaan instellen op ‘bicubisch scherper’. De screenshot hieronder demonstreert dat:

TE SCHERP?
Vind je dat je foto er nu te scherp uitziet? Verklein dan op de oude manier (met het standaard ingestelde bicubisch algorithme), en ga net voor het opslaan je foto nog even verscherpen via ‘Filter > Verscherpen > Slim verscherpen’ (Filter > Sharpen > Smart sharpen). Nu heb je de hoeveelheid verscherping helemaal zelf in de hand."
rose
13 jaar geleden
Wat ik doe is in Photoshop Elements 2.0 is dit: bestand/ opslaan voor web/ en dan de nieuwe grootte invoeren, bijvoorbeeld 555 x ... (zorg er wel voor dat je hebt aangevinkt dat de Verhoudingen Behouden blijft! Dan klik je op toepassen en zie je hoe zwaar het bestand wordt - ongeveer 21 k. Is het nog te groot dan klik je op 444 ofzo. Daarna opslaan als ... Ik lak er meestal _web achter. En als laatste NIET de wijzigingen in het origineel opslaan...

Toegevoegd na 1 week:
Voor de duidelijkheid nog een foto. Het gaat om de tabel rechts in beeld, met name het tabelletje 'nieuwe grootte'. En onder de foto links zie je hoe zwaar het originele bestand is en onder de foto rechts hoe zwaar de foto gaat worden. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga naar afbeelding> afbeeldingsgrootte en pas de breedte(lengte) aan b.v. 400 pixels en verhoudingen behouden.
Sla vervolgens op bestand> voor web en apparaten als gif of jpeg.

Let wel op dat je je originele foto niet op deze resolutie opslaat (altijd eerst een kopie op de grootste grootte maken). Zonde van je foto; kleiner kan altijd, groter niet.