Mag je over jezelf een pagina maken op wikipedia? Of moet je daarvoor een bekende Nederlander zijn?

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.wikipedia.nl/

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

14 jaar geleden
in: Internet
16.8K

Het beste antwoord

Gekopieerd van http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Toch_een_paar_regels :

"Wikipedia is niet uw persoonlijke website.
Schrijf liever niet over uzelf, een familielid, of een ander onderwerp waarbij een belangenconflict kan ontstaan. Zelfpromotie of reclame is niet toegestaan. Een artikel over uzelf zal doorgaans worden verplaatst naar uw gebruikersruimte. Als u niettemin meent dat een biografie over uzelf een goed artikel kan opleveren, peil dan eerst de meningen hierover van uw medegebruikers."

Als je niet bekend bent dan mag je dus alleen over jezelf schrijven op je gebruikerspagina. Als je wel bekend bent dan is het sterk af te raden om over jezelf te schrijven in verband met de neutraliteit. Ik denk niet dat hier erg veel uitzonderingen voor worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat het alleen van belang is voor een bekende Nederlander. Uiteraard kun je er eentje voor jezelf maken, maar dat vind ik wel een beetje arrogant...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op wikipedia mag iedereen een eigen gebruikerspagina aanmaken. Daarop mag je alles kwijt wat over jou gaat.

Wikipedia is een online encyclopedie die wordt bijgehouden door mensen. Net als de mensen hier GVers worden genoemd zijn het bij Wikipedia wikipedianen.

De pagina's die je bijwerkt worden door anderen streng gecontroleerd. Dat gaat iets anders dan hier. Daarom heb je bij je eigen pagina ook een overleg pagina met daarop opmerkingen van andere wikipedianen over jouw wijzigingen of toevoegingen.

Als je een bekende Nederlander bent is het ook niet de bedoeling dat je zelf je eigen pagina gaat maken. Dat moet een ander doen om de objectiviteit hoog te houden.

Toegevoegd na 3 minuten:
In bijgaande afbeelding zie je dat als je op de tab Geschiedenis klikt je precies kunt zien wie wat heeft gedaan. Door te klikken op de gebruikersnaam kom je op de gebruikerspagina uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wikipedia stelt geen "gratis" webruimte ter beschikking om uitsluitend je eigen ding te doen: informatie of andere inhoud die niet relevant is voor de Wikipedia webencyclopedie hoort hier niet thuis. Voor media (afbeeldingen, geluidsfragmenten,...) die geüpload worden houdt dit in dat ze ook werkelijk gebruikt worden op andere pagina's, zo niet kunnen ze misschien nog op Wikimedia Commons geplaatst worden. Voor persoonlijke pagina's wordt gevraagd alleen die informatie te verspreiden die bijdraagt tot Wikipedia, bijvoorbeeld je interessegebieden, of in het algemeen: alles wat bijdraagt tot een goede verstandhouding tussen iedereen die meewerkt aan deze webencyclopedie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik denk het niet. Misschien dat wikipedia het na een tijdje verwijderd??? Bovendien heb je daar hyves voor, dan zijn er ook veel meer mensen die je opzoeken! ; )

Toegevoegd na 59 seconden:
Bovenstaande antwoorden zeggen dat het wel kan.. het lijkt me eigenlijk wel grappig het te doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom niet? Wie bepaalt of je bekend genoeg bent om op Wikipedia te 'mogen' staan?
Goeie vraag trouwens!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een tip: niet doen. Velen gingen je voor, en je krijgt er gelijk een stempel mee: zelfpromo. Dat blijft je lang achtervolgen in het clubje dat zichzelf Wikipedianen noemt. Als het een bekende Nederlander betreft, is de kans groot dat de pagina al bestaat. Zo niet, dan zal de pagina wel blijven, maar niet in de vorm / met de tekst zoals jij die hebt ingegeven, en wellicht zelf met informatie die jij daar liever niet had gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wikipedia staat voor informatie dat waardevol is voor de rest van de wereld. Is het echt waardevol dat mensen weten wat jou hobby's zijn? Dat is meer voor hyves of een profielsite of datingsite. Maar niet voor een online encyclopedie :) .