Hoe veilig is een wifi verbinding?

Als je met een iPhone op de wifi verbinding van bv een bedrijf zit, kunnen zij dan zien wat je internetgedrag is? Dus kunnen ze meekijken wat je dan allemaal doet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet iedereen is goed net een pc. Volgens mij moet je hacker zijn on te kijken.

Antwoorden (4)

in pricipe zou het kunnen. dit zal wellicht wel illegaal zijn, maar dat weet ik niet. maar als ze willen kan het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via een bedrijf kunnen ze zeker kijken welke websites jij bekijkt omdat dit vaak via een zogenoemde proxy server gaat. Wachtwoorden en dergelijke kunnen ze vaak niet zien omdat deze versleuteld wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas maar op als je gejailbreaked bent en ssh erop hebt, je zal dan je root password moeten veranderen om niet gehacked te kunnen worden. Je standaard PW is nl alphine!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wifi verbinding heeft verschillenden "levels" van veiligheid. Dit wordt bekeken door de verbinding die toegepast wordt met encryptie. wpa is een van de meesten wifi beveiliging en wpa2 de daarop volgenden. Maar met de extra uitleg onder uw huidige vraag, gaat het om de privacy van uw internet verkeer en dus niet om de veiligheid.

Hoe kan een bedrijf zien wat u bekeken heeft op het internet?
Uw computer(iPhone ook) heeft een IP adres, dit IP adres doet bij de DNS-Server een verzoek naar bijvoorbeeld goeievraag.nl. De DNS-Server stuur naar u een antwoord terug zodat u naar goeievraag.nl kunt "browsen". In de logs van de DNS-server staat dan vermeld welk IP welke SITE opvroeg. Waardoor hij het IP naar u kunt koppelen.

De informatie die verkregen is door uw internet activiteit wordt opgeslagen voor de tijd die de beheerder heeft ingevoerd. Standaard is dit 14dagen als ik het me niet vergis, dit is tevens per DNS-server anders.

Als u in een groot bedrijf zit met bijvoorbeeld al 50+ actieve internetgebruikers te maken heeft is het voor de beheerder lastig om iedereen te controleren. Dit kan wel maar kost veel tijd, hierdoor bekijken beheerders vaak zoek termen zoals "Seks/Sex/xxx/WoW/Worldofwarcraft/spelen/proxy/porno.. gaat u zo maar door.

Het bedrijf heeft waarschijnlijk een internet beleid in handhaving, dit beleid kunt u bij uw baas of de daarvoor toegewezen persoon opvragen. Is dit mondeling besproken kunt u altijd pleiten voor onschuld door het niet gehoord te hebben of simpel weg niet op de manier begrepen heeft hoe het u verteld werd.