Als je met een laptop de deur uitgaat, doet hij het dan of moet je eerst ergens een abonnement afsluiten en wat kost dat?

Heb sinds enige dagen een laptop en word niet gehinderd door enige kennis, als u begrijpt wat ik bedoel. Ik bedoel natuurlijk om te internetten en niet of het apparaat werkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.9K

Het beste antwoord

De vraag is inderdaad waar je internet wilt gaan gebruiken. Wil je dit in de trein doen, dan heb je hier een dongel voor nodig (sommige treinen hebben wifi). Een dongel hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Een dongel is een soort usb modem en steek je dus in een usb poort op je laptop. Een dongel kan je zowel prepaid als met een abonnement krijgen (vanaf 10 euro per maand). Op de site hieronder staat meer informatie over prijzen en hoe een dongel precies werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Soms heb je het geluk om een open Wifi-punt aan te treffen ergens. Maar aangezien dat zelden het geval is, zul je over moeten gaan tot de aanschaf van de beroemde 'dongle'. En dat is niet zo goedkoop.
(vanaf €20 per maand, plus kosten voor je verbruik)
Sommige smartphones kunnen ook fungeren als doorgeefpunt van mobiel internet, het hangt van je abonnement af of dat voordelig is.
escape
13 jaar geleden
voor een tientje kan je met je laptop overal internetten
kijk eens bij kpn ofzo de dongel reclame ken je vast nog wel
http://www.kpn.com/prive/mobiel/mobielinternet/abonnementen.htm

ook zijn er plekken waar je zonder abonnement kan internetten. zoals in sommige treinen
http://www.ns.nl/cs/Satellite/reizigers/alles-over-uw-reis/voorzieningen-in-de-trein
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt ervan af waar je naartoe gaat en wat het doel van de laptop is. Wil jij als je bij vrienden of kennissen bent kunnen internetten dan kun je waarschijnlijk gewoon hun wifi netwerk gebruiken.
Ga je naar openbare gelegenheden waar een wifi-hotspot is(bijvoorbeeld van der valk hotels en McDonalds) dan kun je hiervan gebruik maken. Soms kost dit geld(t-mobile en kpn hotspots bijvoorbeeld) en bij bijvoorbeeld McDonalds is het gratis en kan iedereen er gebruik van maken. Dit werkt niet zo goed als thuis internet maar toegang heb je in ieder geval.

Mocht je echt overal internet willen hebben dan kun je zoals al eerder gezegd een datapakket bij een mobiele provider(zoals vodafone, t-mobile of kpn) aanschaffen. Je moet dan vaak eenmalig een apparaatje kopen(vaak usb-stick) waarin je een telefoonsimkaart kan doen en als je nog geen telefoonkaart met mobiel internet hebt een abonnement nemen op mobiel internet voor je laptop. Dit kost niet heel veel en is zeker het geld waard als je veel op stap bent en bereikbaarheid noodzakelijk is.

Een laatste optie is als je op je telefoon mobiel internet hebt en de telefoon ondersteund de functie om als internetmodem te dienen voor een computer, via je mobiel te internetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Trouwens, als je hem op je werk wilt gebruiken. Op veel werklocaties is standaard een zakelijk wifi-netwerk aanwezig, ook op veel scholen. Hier ben je alleen wel afhankelijk van iemand anders(systeembeheerders of leidinggevenden) die je toegang moeten verschaffen tot het netwerk. Let wel op dat systeembeheerders je netwerkverkeer kunnen monitoren. Ze kunnen dus in bepaalde maten zien wat jij via internet doet.