Betekent bellen via VOIP dat je altijd je pc aan hebt moeten staan?

Onze vaste telefoonlijn laat ons aardig in de steek. Ik zoek nu naar alternatieven. Is VOIP een optie? Is VOIP bellen gelijk aan bellen via internet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.3K

Het beste antwoord

Het ligt er helemaal aan op WELKE manier jij via VoIP belt.

Zo te horen wil jij niet gedwongen zijn, je computer altijd aan te laten staan. Skype valt dan al af, evenals de speciale Skype-telefoons.

Wat overblijft, is bellen via VoIP, op een manier waarbij het modem de VoIP verzorgt. Die modems bestaan, en worden door verschillende providers geleverd.

Ik zit bijvoorbeeld bij XS4All, en ik bel via hun via VoIP. Het modem moet dan altijd aan blijven staan, maar de computer kan uit.

Ik kan naar keuze een speciale VoIP-telefoon op mijn modem aansluiten, of een heel gewone telefoon. Ik heb voor het laatste gekozen.

Ik heb mijn heel gewone telefoon (ik heb een DECT-telefoon) dus op het modem aangesloten. Het modem moet altijd aan blijven staan. Ik kan nu heel gewoon bellen, net als vroeger, toen ik nog een vaste lijn van de KPN had. Ik kan ook heel gewoon gebeld worden.

Bij de meeste providers kun je kiezen of je je oude nummer behoudt, of een nieuw nummer neemt.

Toegevoegd na 1 minuut:

Kijk eens rond op onderstaande link. Daar krijg je goede uitleg over hoe bellen via VoIP bij XS4All werkt.

Deze link is weliswaar specifiek voor XS4All, dus bij andere providers kan het anders zijn; maar het geeft je een goede indruk van hoe het daar werkt, en van wat er wel en niet mogelijk is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alvast dank voor je geduldige, heldere uitleg! Daar kan ik denk ik wel iets mee. En je hebt gelijk, voor mij hoeft die computer niet dag en nacht aan te staan. Nu is het wel zo dat ik gebruik maak van ISDN. Zo heb ik een telefoon voor prive en een telefoon voor zakelijk, dus twee aparte nummers. Mogelijk met VoiP? En is een Voip toestel dan zoveel anders dan een 'normaal' toestel?
Cryofiel
13 jaar geleden
ISDN is tegenwoordig vooral duur. Ik denk dat je een hoop kunt besparen door over te schakelen op VoIP. Veel providers bieden meerdere nummers aan. XS4All biedt gratis twee 085-nummers aan. Heb je meer nodig, dan kun je extra 085-nummers bijkopen voor € 1,50 per maand per extra nummer. Je kunt ook je bestaande nummers laten overzetten; XS4All rekent daar € 5,00 per nummer per maand voor, als ik me goed herinner. (Controleer al deze bedragen even, ik type ze nu uit mijn hoofd.) Daarnaast kun je, als je eenmaal VoIP hebt, zelf bij een goedkope aanbieder extra nummers kopen. Kijk bijvoorbeeld eens bij BudgetPhone. Zelf heb ik nu drie VoIP-nummers. Eén daarvan, van XS4All, komt op mijn fax uit (zelf zo ingesteld). Een ander nummer, ook van XS4All, komt uit op mijn gewone telefoontoestel. Dan heb ik nog een derde nummer, dat ik bij een andere aanbieder heb gekocht, dat op hetzelfde telefoontoestel uitkomt. Dat derde nummer is een Duits nummer; ik heb dat begin vorig jaar aangeschaft, omdat ik sinds die tijd vaak in Duitsland kom en daar een aantal goede vrienden heb gemaakt. Die kunnen mij nu bellen via een lokaal Duits nummer, dus tegen lokaal tarief - en mij kost het niets extra, want de Internetverbinding tussen Duitsland en mijn modem is gratis. Ik had mijn twee telefoonnummers ook op twee verschillende telefoontoestellen kunnen laten uitkomen, maar daar heb ik geen behoefte aan - trouwens, ik heb maar één telefoontoestel. -- Over VoIP-toestellen kan ik je niet zoveel vertellen - daar heb ik geen enkele ervaring mee. Ik kan je aanraden eens informatie te vragen bij een winkel die die dingen verkoopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg interessant allemaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik weer. Door de bomen zie ik 't bos soms niet meer, sorry. Ik begrijp dus dat ik bij - bijvoorbeeld XS4all - een internet + bellen bestel. Ik krijg van hun een modem en ik kan aan de slag met zowel bellen alsook internetten? Ik heb twee toestellen (eentje staat een stuk verder weg van de modemruimte). Sluit ik dat toestel dat ver weg staat dan gewoon aan met een 'normale' telefoonkabel aan het modem? Ik bedoel, nu hangt er nog een ISDN kastje van KPN aan de muur. Neem aan dat dat verdwijnt. Maar waar gaan de telefoonsnoeren naartoe?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...Oh ja, ik heb op dit moment geen 'eigen' provider. Ik lift - tegen betaling - mee op het draadloos internet van buur.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het is inderdaad vaak verwarrend, zeker als je er net mee begint. Ik heb Internet Start - zie http://www.xs4all.nl/consument/internet/start.php#specificaties . Daar zit bellen (via VoIP) al bij, op de manier zoals ik hierboven heb beschreven. Mijn modem hangt via een draad aan de ADSL-lijn. Het modem dat je krijgt kan draadloos, maar je kunt ook gewoon een draad gebruiken, of beide tegelijk. Voor je computer(s) kun je dus kiezen of je die via een draad of draadloos met je modem verbindt. Mijn telefoon is met een draad verbonden met het modem. Het modem heeft een paar aansluitingen voor telefoons. Ik heb het RJ-stekkertje van mijn telefoon in zo'n aansluiting op het modem gestoken. Omdat ik DECT gebruik, maakt het niet veel uit waar het basisstation van mijn telefoon staat. Voor de fax gebruik ik het faxapparaat dat in het modem is ingebouwd. Als iemand mij een fax stuurt, ziet het modem dat het een fax is. Het modem doet dan net of het ook een faxapparaat is. Het ontvangt de binnenkomende fax, maakt daar een PDF van, en stuurt die PDF via een email naar een door mij ingesteld emailadres. Je meerdere telefoons op het modem aansluiten, en je kunt meerdere telefoonnummers in je modem instellen. Per telefoonnummer kun je dan kiezen wat er moet gebeuren als dat nummer wordt gebeld: welke telefoon(s) moet(en) overgaan (de ene, de andere, allebei). Je kunt het dus zo instellen dat bij nummer A alleen telefoon 1 gaat rinkelen, bij nummer B alleen telefoon 2, en bij nummer C beide telefoons - of zoiets, bedenk maar iets dat voor jou handig werkt. Dat ik nu bel en gebeld word via Internet, daar merk ik niets van. Als jij mij belt, gaat de telefoon heel gewoon over, en kan ik heel gewoon opnemen. Als ik wil bellen, draai ik heel gewoon een nummer. Het is alleen in het begin, bij de installatie, wat gepruts om alles goed in te stellen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Omdat jij ISDN hebt, moet je kijken wat je het handigst (goedkoopst) kunt doen. Misschien moet je eerst je ISDN omzetten naar een normale lijn, dan ADSL aanvragen bij XS4All, dan je nummers overzetten naar VoIP. Misschien moet je eerst een extra ADSL-lijn nemen, naast je normale lijn. Dan je telefoonnummers omzetten naar VoIP, en dan je ISDN-lijn opzeggen. Misschien moet je, om je beide nummers te kunnen behouden, als tussenstap het goedkoopste abonnement nemen bij BudgetPhone, daarna één van bovenstaande omzetmanieren toepassen, en dan je nummers omzetten van BudgetPhone naar VoIP. XS4All heeft een uitstekende helpdesk. Op http://wachtrij.xs4all.nl/meter/helpdesk.asp kun je op elk moment van de dag zien hoe druk de helpdesk het heeft; zo kun je dus bellen op een tijdstip dat je niet te lang hoeft te wachten. Je kunt ook te rade gaan bij de Usenet-groepen over XS4All. Daar lezen ook helpdeskmedewerkers mee, en die geven daar ook antwoord op je vragen; en je krijgt ervaringsantwoorden van andere gebruikers. Als je geen Usenet-groepen hebt in je emailprogramma, kun je ze ook prima via het web benaderen. Kijk bijvoorbeeld eens op https://groups.google.com/group/xs4all.voip/topics . Of zoek daar (Google Groups) naar de andere groepen die over XS4All gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Morgen, C.! Ik vroeg me af of die oude vertrouwde KPN (wandcontactdoos) nog enige rol speelt in deze....?
Cryofiel
13 jaar geleden
Bij mij wel. Bij mij komt via die doos (ik heb nog zo'n mooi varkenssnuitje) mijn ADSL binnen. Die ADSL neem ik overigens direct van XS4All af, dus KPN heeft er niets (meer) mee te maken. Er gaat dan ook alleen data over de lijn, geen spraak. (Spraak via VoIP telt als data, want VoIP is IP en dat is een gegevensstroom, niet te onderscheiden van ander Internetverkeer.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beantwoorder heeft duidelijk z'n best gedaan vraagsteller te helpen. Geduldig, helder antwoord. Bravo!

Andere antwoorden (6)

VOIP is bellen over internet, om dat te gebruiken moet je een programma zoals Skype hebben maar daarmee kan je alleen bellen maar andere mensen die ook Skype hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fout je kan naar alles bellen en door alles gebeld worden alleen kost het dan geld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor het bellen gaat dan meestal via je modem/router en dan hoeft de pc niet aan te staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je belt met een telefoon die op je pc is aangesloten, moet je pc uiteraard aanstaan. Er zijn echter ook telefoons te koop, speciaal voor VOIP, welke via je router werken. Alleen je router hoeft dan maar aan te staan, maar dat zal toch wel het geval zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
normaal als je een internet en telefoon abbo hebt gaat de telefoon ook al via voip naar de centrales van de provider

het ligt eraan wat voor router je hebt of je de computer wel of niet aan moet laten. bij sommige routers kun je instellen dat die alles wat binnenkomt met voip naar de telefoon doet. Er zijn ook telefoons die voip ingebouwd hebben zoals skype telefoons
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige voorwaarde is dat je internet hebt. Het werkt door ook als je computer uit staat. Je kan pas niet meer gebeld worden en zelf bellen als internet is afgesloten. Zolang je speciale internettelefoon geinstalleerd is op je computer en aangesloten is aan je modem/router kan je zelf bellen/gebeld worden.