Een KVM-switch is een hardwareapparaat dat de gebruiker toelaat om meerdere computers te bedienen via een enkel toetsenbord, monitor en muis. KVM is een acroniem voor Keyboard, Video, Mouse. De gebruikte aansluitnormen zijn meestal VGA en PS/2. Moderne switches hebben vaak ook mogelijkheden om USB-apparaten en luidsprekers over meerdere computers te delen.

Een gebruiker verbindt een monitor, toetsenbord en muis met de KVM-switch en gebruikt vervolgens speciale kabels om de KVM met de computers te verbinden.
Aantal aansluitingen

De apparaten verschillen in het aantal computers die verbonden kunnen worden, twee tot 128 computers zijn mogelijk. Professionele toestellen kunnen zelfs aan elkaar geketend worden om nog meer toestellen vanaf een enkel toetsenbord, monitor en muis te bedienen.
[bewerken] Gebruik

Een KVM-switch is handig wanneer men verschillende computers wil bedienen, maar men geen nood heeft aan een toetsenbord, monitor of muis voor elke computer apart. Ze worden vaak gebruikt in datacentra, waar veel servers in een enkel rack geplaatst worden met één enkel toetsenbord, monitor en muis. De KVM laat dan toe dat het personeel elke server uit het rack kan bedienen indien dit nodig is.

Ook wordt de KVM-switch vaak gebruikt bij televisie. Vaak is het nodig om meerdere computers (router, matrix, decoder, editor) te gebruiken, maar is het toch onwenselijk om dit vanaf verschillende pc's te doen. Ook speelt de beperkte ruimte in de regiewagen een rol. Hier wil je niet voor elke toepassing een andere monitor, toetsenbord en muis.

Groet:Zoekertje
(bron:Internet)

Toegevoegd na 5 uur:
Dit is een goed voorbeeld van zo'n KVM-switch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een kvm switch is een kastje waar je aan 1 monitor
2 pc,s kunt hangen
met 1 toetsenborden en 1 muis te bedienen
en in sommige gevallen ook nog het geluid van de boxen

In principe is het niets anders dan een wisselschakelaar

Waarbij je de ene keer die pc en de ander keer de andere pc kan bedienen.(via 1 toetsenbord en muis)
en het beeld wisselt van de ene naar de ander pc
als je bijvoorbeeld 1 windows7 pc heb en 1 mac dan kun je dus switchen tussen die 2

Ik gebruik hem op dit moment ook al jaren erg handig
als je op de ene pc zware games draait o.i.d en op de ander lekker chatten of muziek luisteren.
capthavoc
12 jaar geleden
KVM staat voor Keyboard Vga Mouse. Vrij vertaald: Toetsenbord, monitor en muis.

Zoals eerder gezegd kan je met een dergelijke switch meerdere pc's bedienen dmv 1 setje (muis, toetsenbord en beeldscherm). Hoeveel is afhankelijk van de switch.

Je hebt analoge switches die met een schakelaar omgezet kunnen worden, maar ook zijn er switches die werken met een toetsencombinatie.

KVM switches kunnen echter bijna nooit met usb-muis/toetsenbord overweg. Ook is een andere aansluiting dat een normale monitor aansluiting uitzonderlijk. Verder zitten er vaak nog beperkingen aan doorgifte van maximale resolutie.