Waarom klagen GV-ers zovaak over antwoorden en reacties IN een een vraag, in plaats van het te melden via de "meld misbruikknop"?

Dan komt je klacht ECHT bij ons moderators aan en voorkomen we hier (soms) onnodige discussies.

Deze vraag is niet "belerend" bedoeld, maar slechts als tip om de site te houden, zoals het oorspronkelijk de bedoeling was.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Misbruik vind ik als iemand een ander beschadigd en dan gebruik ik die knop.
Als iemand een dubbele vraag stelt zie ik dat toch eerder als onwetendheid en vind ik de term misbruik niet zo op zijn plaats. Is mij ook wel eens overkomen dat ik in mijn argeloosheid een vraag zat te beantwoorden en als je hem dan plaatst blijkt de vraag ineens verdwenen.
Als iemand de vraagsteller er op wijst met een link dat de vraag al eerder is gesteld en de steller verwijdert hem niet zelf is er misschien sprake van misbruik, maar er zijn ook in het verleden vragen geweest die al gesloten waren voor er een bevredigend antwoord op was of een vraag kan ook door een maatschappelijke verandering opnieuw actueel worden.
Als je punten erg belangrijk vindt zul je het opnieuw stellen van een vraag ook irritanter vinden dan als je meer op het goede antwoord bent gericht.
Soms zie je een vraag in een week twee keer voorbij komen, dat vind ik ook ergerlijk vooral als mensen antwoorden van anderen kopiëren, al is dat misschien ook niet altijd bewust. Niet zo eenvoudig al met al.
Misschien kan bij twijfel even contact met de steller worden gezocht (met de mogelijkheid van antwoord)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Omdat dat misschien makkelijker is. die Meld misbruik knop heb ik nog nooit gebruikt. Dat voelt een beetje als klikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien de naam veranderen dan ? i.p.v. meld misbruik, meld huisregelovertreder.
Antoni
14 jaar geleden
CJL, krijgt de melder ook een bericht over wat er met zijn melding is gedaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, als ik kon.
meld misbruik klinkt wel heel zwaar.
misbruik is iets heel ernstigs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het eens met Bailey. Ik denk bij zo een knop "misbruik" gelijk aan heel ernstige overtredingen. Dat is ook mijn reden van het nog nooit gebruikt hebben van de knop.
Hiervoor zijn drie redenen, die in ieder geval voor mij persoonlijk gelden:

Als je in een vraag klaagt, dan komt de boodschap aan bij degene voor wie hij is bedoeld, vaak een andere antwoordgever of reactiegever. Dan kan je ook weer direct een reactie krijgen van die persoon, waardoor je klacht misschien wordt opgelost.

Ook kunnen de andere gebruikers dan zien dat de klacht al door jou is doorgegeven, voor het geval ze van plan waren (ook) te klagen.

Ten slotte weet je, als je je klacht doorgeeft aan de "meld misbruikknop" niet, wat er precies mee gebeurt.

Toegevoegd op 15-06-2009 01:06:59
hij (de boodschap)=ze
14 jaar geleden
dus ik moet op misbruik klikken als ik de vraag slecht vind.
bv vraagsteller zegt dat ze niet blij is met een bepaalde groep mensen.
tja dan is het aan ons om diegene te vertellen dat wij er geen problemen mee hebben.
discuseren is toch geen probleem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag van ......
"Is het waar dat paragnosten in contact kunnen komen met…"
Misbruikmelder: ............ Deze vraag is al heeeeeel veel keren gesteld. Zie de reacties.

Zo komen de misbruikmeldingen bij de moderators binnen.
Degene die de melding maakt, schrijft zijn bezwaar.
Wij kunnen dan verder stappen ondernemen. De vraag of antwoord/reactie verwijderen.
Verder is deze misbruikmelding niet zichtbaar voor de andere gebruikers. Dus geen reden om bij klachten deze knop te gebruiken. Hij werkt in principe vrij snel.

Toegevoegd op 15-06-2009 02:15:35
Moet dus zijn: Geen reden om bij klachten de knop NIET te gebruiken......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In mijn beleving wordt de meldmisbruikknop bij mijn vragen en antwoorden goed gevonden. Ben ik dan de enige die hier constructief bezig is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf moderator (en geweest) op verschillende fora, en ik zie de 'meld misbruik' ondanks de wat ruige terminologie gewoon als 'breng-onder-de-aandacht-van-moderators'-knop. Ik heb er zelf 'Rapporteer' van gemaakt (van Report).
Ik heb hem nu een paar keer gebruikt om een gerichte vraag over een vraag of reactie te stellen, en in alle gevallen is er actie op ondernomen, meestal omdat de trefwoorden echt nergens op slaan. Ook bij oude vragen.

Dat men er vervolgens apart nog vragen over stelt, is omdat je geen feedback krijgt van de moderatoren en toch wilt weten hoe bijv. andere GV-ers er over denken of wat de reden er van zou kunnen zijn. Er is geen speciale rubriek voor - al lijkt de rubriek 'vragen over GV' me wel een nuttige, ook als soort FAQ-, en geen aangewezen ruimte voor discussie, dus giet je het in de vorm van een vraag als je meer uitleg of toelichting zoekt.

Gewoon omdat je toch op zoek bent naar bijval of steun of extra uitleg of de mening van andere deelnemers. Dat zelfs moderatoren op dergelijke vragen vaak reageren siert ze, omdat ze natuurlijk niet verplicht zijn hun beleid ter discussie te stellen maar vaak wel en bij herhaling blijven uitleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus we worden aangemoedigd meer misbruik te melden, lees ik hier...

Ik heb bijna 3000 antwoorden gegeven en ik gokschat dat ik 3 keer op die bewuste knop heb geduwd, nadat ik eerst met de persoon zelf gesproken heb en er zelf niet uitkwam... Dus verwaarloosbaar klein aantal... Er zijn 30 tot 40 vragen verwijderd en nog meer verplaatsingen geweest...

Ik vind voor mijzelf dat alles tegen me gezegd mag worden, maar dan ook alles... Dat doet pijn, vaak zelfs, maar ik steek zo in elkaar dat ik ten alle tijden moet accepteren dat een ander zijn zegje mag doen... Dat is namelijk zo het is... En het bestaan zal me wel beschermen tegen onnodige pijn... Zo ben ik sterk geworden en geleerd om te gaan met kritiek... Ook het wissen van een vraag of een antwoord wat je in alle onschuld en in alle oprechtheid gegeven of gesteld hebt is te vergelijken met in het verkeer oversteken en geschept worden door een onzichtbare auto...

Ik meld misbruik nooit, alleen als ik er zelf niet uitkom... Ik zal ook bijna nooit minnen uitdelen, (zeer sporadisch dan)...

Voor mij is het een laatste, allerlaatste redmiddel... En ik kan heel veel hebben van anderen, heel veel... En ik vergeet meteen daarna wat er gebeurd is en ga vrolijk weer verder, alsof er niets gebeurd is...

En ik vraag een ieder die dit leest en vind dat het niet waar is wat ik zeg een reactie te geven, dan zien we allemaal dat XiniX niet oprecht is in wat hij zegt... Of dat het wel klopt wat hij zegt...

Maar om op de vraag terug te komen, vind ik het toch een beetje raar dat een moderator vraagt om meer te modereren... Dat lijkt op zo´n politie-agent die je aanhoudt en net zolang zoekt tot hij jou op de bon kan slingeren omdat hij zijn toelage moet halen van een minimum aantal boetes per dag...

Maar wel een goede vraag CJL... +1 goeivraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt Guidance... Zo zie ik dat idd...
Niets mis met een discussie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klagen is veel leuker dan die knop indrukken, ze willen een klankbord waar reactie van terug komt, omdan weer verder te klagen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij persoonlijk is het gebrek aan een terugkoppeling door een moderator / de moderators / een anonieme gebruikersnaam die door de moderators gebruikt wordt een groot gebrek.

Zelf vind ik ook dat je beter (in sommige gevallen) eerst kunt proberen de persoon zelf op datgene te wijzen wat er volgens jou mis is. Als dat niet lukt is er altijd nog de 'meld misbruik' knop.

Als ik echter iets meld via 'meld misbruik' en er komt geen enkele terugkoppeling op en er wordt bovendien (kennelijk) niets met de klacht gedaan, dan tast ik in het duister over waarom de mods het niet eens waren met mijn klacht. Dat is niet bepaald bevorderlijk in de zin dat het ook niet uitnodigt om dan nog vaker een klacht in te dienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inmiddels kunnen de mods een eigen reden aangeven, zodat duidelijk is waarom een antwoord verwijderd is. Voorheen kon alleen uit een aantal standaard redenen gekozen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een mooie ontwikkeling, een terugkoppeling naar degene die de melding gedaan heeft heeft echter ook mijn voorkeur, maar ik begrijp dat daar al over gesproken gaat worden in de vergadering die kennelijk op handen is.
Ik zal de knop persoonlijk niet snel gebruiken. In het dagelijks leven ben ik ook gewend om dingen zelf met de betreffende persoon uit te praten en hopelijk op te lossen.

Beledigingen zijn vervelend en iemand kan ervoor kiezen om het te melden als 'misbruik'. Ik kies ervoor om te reageren en verder te discussiëren, of ik leg het naast me neer en sta erboven. Er moet dus voor mij heel wat gebeuren wil ik deze knop gebruiken.

Mensen die dubbele vragen stellen komt voor, maar dit zie ik zeker niet als misbruik en zou de knop hier echt niet voor gebruiken.

Ik had ook liever een andere benaming gezien, als rapporteerknop of klachtknop. Dat klinkt al een stuk minder zwaar dan misbruik. Dat de knop er heeft moeten komen vind ik erg spijtig. Vooral omdat we hier zitten met voornamelijk volwassen mensen met een goed stel hersens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik een probleem heb met wat iemand schrijft, wil dat nog niet per se zeggen dat ik vind dat diegene het volgens de richtlijnen niet *mag* schrijven. Dan klik ik dus niet op de misbruik-knop, maar laat ik in een reactie weten waar ik precies een probleem mee heb. Dat lijkt me in zo'n geval eerlijker dan te proberen of de ander gecensureerd kan worden.

Ik heb tot nu toe volgens mij twee keer op de misbruik-knop geklikt, in beide gevallen bij een vraag die geen vraag was maar een betoog. GV is geen podium om essays neer te plempen maar om vragen te stellen, dus een vraag "is X waar?" gevolgd door een hele lap tekst over de onwaarheid van X en het ethische oordeel van de vraagsteller over de onverlaten die stellen dat X wel waar is, hoort hier niet thuis.

Overigens heb ik in beide gevallen geen reactie gehad van een moderator, wel is één van die vragen verdwenen. Ervan uitgaande dat dat was naar aanleiding van mijn melding: ik heb geen idee wat nou de overweging was om de ene vraag wel te verwijderen en de andere niet, wat ervoor zorgt dat ik er geen inzicht in heb in welk geval het terecht is om op de misbruik-knop te klikken en in welk geval ik de moderators daar alleen maar onnodig werk mee bezorg.