Waarom is mijn internet veel slechter geworden sinds ik een draadloze router heb?

Ik heb al een paar jaar internet via het glasvezel netwerk van Lijbrandt en dat was altijd heel erg goed, alleen soms een halve minuut geen internet, maar dat was niet zo erg. Sinds kort heb ik een draadloze router en nu lijkt het alsof pagina's niet willen laden. Sommige sites duren wel een minuut of willen helemaal niet lukken. Hier bij GV willen vaak de foto's niet laden. Ik heb gekeken bij speedtest.nl hoe snel de verbinding is, die is tussen 1404,1 en 2523,4 voor downloaden, tussen 515,1 en 1954,2 voor uploaden, in vergelijking met mijn buren is dat supersnel, maar connection en pingtest lukken niet.
De draadloze verbinding tussen mijn pc en de router is 5 strepen, dus uitstekend en bij de pc die wel gewoon met een draad is aangesloten is het internet net zo slecht als bij mijn pc.
Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Probeer eerst even www.speedtest.net en geef dan de resultaten door.

Toegevoegd op 14-06-2009 13:22:46
Als zowel je Pc met UTP-kabel als je Pc met 802.11g/n kuren vertoont, zou ik denken dat het aan je provider ligt. Welk besturingssysteem gebruik je?

Toegevoegd op 14-06-2009 13:26:46
Probeer ook eens http://myspeed.visualware.com/servers/ams.html
dan heb je meteen veel meer informatie. Zijn de wachttijden hoog dan ligt het waarschijnlijk aan je provider.

Toegevoegd op 14-06-2009 14:03:13
Het is erg belangrijk dat je verteld welk type en merk router je gebruikt en welk besturingssystseem, anders kan ik, maar ik denk ook de anderen, je niet helpen.

Toegevoegd op 14-06-2009 14:29:02
Lees eens deze beoordelingen:
http://www.beslist.nl/computers/d0000616009/0JKVo5yZo6RenpySlaSe/Sitecom_WL_161_Wireless_Broadband_Router_54g_%28_WL-161_%29_Draadloze_router_%2B_4-poorts_switch.html
Het moet wel een erg slechte router zijn. Je kunt dus proberen de firmware te upgraden en dan zien of het probleem is opgelost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het in je vraag over speedtest.nl, deze is voor grote snelheden totaal ongeschikt. Ik heb het over speedtest.net.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede link van speedtest. Ik zit op 23 Mb/sec download en 16 Mb/sec upload (draadloos) ;o) Bedraad scheelt wel veel trouwens: 72 Mb/s download en 52 Mb/s upload.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is er inderdaad wat mis met je router. Zijn de snelheden bedraad wat je verwacht had? Dus goed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je wel de laatste JAVA versie? Bij mij blijft hij nooit hangen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en flash natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt aan je router, die heeft heel veel last van zogenaamde lag. Ik zou een andere kopen. Lees voor je koopt ook de gebruikerservaringen van dat product.

Andere antwoorden (1)

Mijn conclusie is dat het niet ligt aan de snelheid van het internet, maar waarschijnlijk aan de router. Je zou om te beginnen eens je computer bedraad (via een ethernetkabel) kunnen aansluiten op de router (ik neem aan dat deze wel 4 uitgangen heeft aan de achterkant) én de draadloze verbinding af te sluiten (op je pc). Ik ken namelijk veel gevallen dat de draadloze én de vaste verbinding tegelijk werden gebruikt en dat is ook snelheidsverlagend.

Ik lees nu net dat je een andere PC bedraad hebt aangesloten met hetzelfde resultaat. In dat geval zijn de instellingen van de router niet correct denk ik. Je zou in eerste instantie kunnen kijken of de router de IP adressen dynamisch uitdeelt (de router is dan een DHCP server) en op je PC en laptop in de netwerkinstellingen staat dat er automatisch een adres wordt toegewezen.

Het feit dat de ping test niet lukt zegt niets. Het pingen wordt afgevangen door een firewall in de router dan. Daar is niets mis mee. Connection test zou wel moeten lukken.

Toegevoegd op 14-06-2009 13:37:58
Naschrift: Omdat het in de router lijkt te liggen en je een glasvezelnetwerk hebt is het wellicht mogelijk om je provider eens om advies te vragen.