Wat is cloud computing en wat is iCloud? Ik kom deze termen overal tegen maar heb geen idee wat het betekent.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (1)

Bij een normale computer zit je harde schijf in de computer, alle data staat daarop. Daarnaast zit er een cpu in die alle berekeningen uitvoert.

Bij cloud computing wordt dat overgenomen door servers op afstand. Het voordeel voor jou is dat je je niet meer zelf druk hoeft te maken over de hardware dat wordt door een andere partij opgelost. Jij kunt altijd en overal bij je gegevens zolang je maar een internetverbinding hebt. En of die harde schijf dan in Papoea Nieuw Guinea of in Eindhoven staat maakt niet uit.

Het lijkt qua idee heel erg op de ouderwetse mainframes, waarbij je alleen een beeldscherm en toetsenbord had en verder de computer met andere mensen deelde.

Je kunt het ook vergelijken met gmail of hotmail. Hierbij krijg je niet meer je mails op je eigen computer maar die staan 'ergens' anders, maar waar dat ergens is maakt niet uit, zolang je er maar bij kunt.

iCloud is 1 van de vele providers hierin, zij bieden een harde schijf (maar geen cpu voor zover ik kan zien) op afstand.