Hoe kun je persoonlijke gegevens achterhalen d.m.v. cookies?

"Cookies maken internetten makkelijker met het onthouden van informatie, maar daar kan ook misbruik van worden gemaakt. Van alle 541 cookies die de bond ontving, heeft meer dan de helft iets te maken met het volgen van de handelingen van een computergebruiker of het opslaan van de geografische locatie van de internetter."

http://www.trosradar.nl/nieuws_detail/bericht/nederlandse-sites-afgeladen-met-cookies/

Voor zolang ik PHP kan, zie ik cookies als iets van de website zelf waarin gegevens opgeslagen kunnen worden zodat je, enkel op diezelfde website, die gegevens weer kan ophalen. (En dat die gegevens bij de gebruiker zelf opgeslagen worden, in tegenstelling tot sessies die (tijdelijk) op de server opgeslagen worden).

Maar je kan toch niet de handelingen volgen (behalve dan op de website zelf, maar dat zie ik niet als een probleem)? En de geografische locatie is eenvoudig te achterhalen met iemands IP-adres, en daarvoor zijn toch geen cookies nodig? Dat zou je (zonder cookies) zo kunnen opslaan in een database.

Heb ik nou een verkeerd beeld bij cookies en blijk ik er dus geen verstand van te hebben, of gebruiken zij zomaar het woord 'cookies' omdat het leuk klinkt, terwijl zij er geen verstand van hebben? Of anders...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.3K

Het beste antwoord

De gevaarlijke cookies zijn de tracking cookies.
Dit kun je gemakkelijk even doorlezen op deze site:
http://www.jawwi.nl/artikelen/cookies.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Zie bijvoorbeeld het onderstaande artikel over Firesheep.

Dat is een extensie in de Firefox-browser die cookies van populaire websites als Twitter en Facebook kan onderscheppen waardoor iemand als iemand anders kan inloggen. Overigens kan dat alleen als er een onbeveiligd draadloos netwerk gebruikt wordt. Maar het geeft wel aan dat er misbruik gemaakt kan worden van cookies.