(HOTMAIL RECLAME) Hoe kan het toch dat mensen die in mijn lijst staan spam versturen terwijl zij er zelf niks van af weten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Dit komt door programma's op de PC van de gebruiker die het adresboek uitlezen en spamberichten versturen.

Een andere mogelijkheid is dat ergens het e-mail adres en wachtwoord is ingevuld, bijvoorbeeld doordat het leek alsof de gebruiker moest inloggen. Je kunt dan het beste zo snel mogelijk je wachtwoord wijzigen.

Als de spam door een programma komt op de PC van een gebruiker, komt dat omdat deze ergens op heeft geklikt, of wordt geinstalleerd via een script bij het bezoeken van een webpagina. De meeste antivirusprogramma's zullen de software niet altijd herkennen omdat het in feite een programma is dat in de meeste gevallen - onbewust - door het slachtoffer wordt geinstalleerd. Het zijn in feite geen virussen en worden malware of spyware genoemd.

Om deze software troep te verwijderen moet je uitgebreid onderzoek doen met tools als Ad-Aware of Hitman Pro. Omdat het ene programma een 'deur' kan openzetten waardoor een ander programma wordt geinstalleerd gebeurt het vaak dat de PC vol van dit soort programma's komt te staan.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het probleem wordt alleen maar verergerd omdat het bericht uit de naam van een bekende wordt gestuurd. Als er in de mail wordt gevraagd om ergens op te klikken zal de ontvanger dat sneller doen dan op een mail van een vreemde. Als de ontvanger PC op deze manier wordt besmet dan stuurt die PC ook weer naar alle contactpersonen en wordt het probleem alleen maar erger. De onwetende afzenders weten vaak niet dat zij de boosdoener zijn en in feite kan jouw PC ook besmet zijn.

Ik zou dan altijd een test doen met hitman pro.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:)

Andere antwoorden (2)

Virussen zijn de boosdoeners. Meestal heeft die persoon een virus op zijn PC. Ook kan het zijn dat hij/zij een mail heeft geopend van iemand die ook zoiets naar hen stuurden, waardoor zij dat meestal ook onbewust beginnen door te sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een afzender van de email kan je gewoon als versturende partij instellen. Dus als naam & email van iemand eenmaal bekend zijn, kan die gewoon gebruikt worden als spam afzender.