heb je hier iets aan?

Afgezien van de complexe fysieke verbindingen die de infrastructuur van internet vormen, wordt het internet bij elkaar gehouden door bi- en multilaterale commerciële contracten zoals peeringovereenkomsten en de technische standaarden die de te gebruiken protocollen beschrijven.
In tegenstelling tot oudere communicatieprotocollen is de set van protocollen die het internet gebruikt zoveel mogelijk onafhankelijk van het gebruikte fysieke medium. Hierdoor kan bijvoorbeeld TCP/IP-communicatie plaatsvinden over glasvezel-, koper- en radioverbindingen.
De basisprotocollen, zoals TCP/IP, worden vastgesteld door de Internet Engineering Task Force (IETF). Deze komen tot stand via een publieke discussie. De IETF legt standaarden vast in documenten die RFC's worden genoemd. Sommige van deze worden door de Internet Architecture Board (IAB) verheven tot internetstandaard.
De meest gebruikte protocollen binnen internet zijn op dit moment IP, TCP, UDP, DNS, PPP, SLIP, ICMP, POP3, IMAP, SMTP, HTTP, HTTPS, SSH, Telnet, FTP, LDAP, SSL en TLS.
Populaire diensten die gebruikmaken van de hiervoor genoemde protocollen zijn bijvoorbeeld e-mail, Usenet, het World Wide Web, Gopher, IRC en MUD. Van deze diensten worden e-mail en het World Wide Web het meest gebruikt. Andere diensten bouwen hierop voort, zoals mailinglijsten en weblogs. e-mail en Usenet zijn echter niet toegangsafhankelijk van de bovenstaande protocollen, ze kunnen ook via andere netwerkprotocollen bereikt worden.
Andere populaire diensten zijn van oorsprong bedrijfseigen ontwikkelingen. Voorbeelden hiervan zijn Windows Live Messenger (MSN), ICQ en Gnutella.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het internet is een koppeling van ontzettend veel netwerken. Door deze netwerken staan miljoenen computers met elkaar in verbinding en kunnen die allemaal informatie met elkaar uitwisselen. De verbinding tussen alle computers komt tot stand door een telefoonverbinding, kabel-internet en ADSL.
Wanneer je informatie wilt vinden in het netwerk is het belangrijk dat je je kunt verplaatsten hierin. Voor deze verplaatsing bestaan zogenoemde navigatiediensten. De bekendste daarvan is www, oftewel World Wide Web. Bekende diensten van het internet zijn e-mail, FTP en usenet.
Amadea
13 jaar geleden
Beste,

Het internet is nog moeilijk weg te denken in deze moderne hoogtechnologische samenleving, en heeft een eigen plaats gekregen in onze eigen kultuur lees (cyber-
kultuur) Denk maat aan de intrede van het www (world wide web, tegenwoordig kan je dankzij het internet veel dingen doen die vroeger bijna ondenkbaar waren !

Voor meer info ivm dit onderwerp, zie de bijgevoegde linken !

Veel leesplezier,

karel8158