Mag ik foto's van internet op mijn weblog plaatsen?

Of mag dat niet? Ik bedoel foto's die ik heb opgezocht bij google.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Antwoorden (4)

In de bron vind je een uitgebreide uitleg over dit onderwerp, het is een beetje te veel om dat hier zo neer te zetten. Ik zeg er wel bij dat ik het zelf over het algemeen wel doe, afbeeldingen plaatsen op mijn weblog. Mocht hier een klacht over binnenkomen heb je altijd nog ruim de tijd deze afbeelding te verwijderen.

Toegevoegd na 3 minuten:
En natuurlijk wat c4th zegt :) Even een bronvermelding is wel zo netjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou netjes zijn als je daar toestemming voor vraagt aan de persoon die de foto online geplaatst heeft.

Ik heb bij een reisverslag ooit wat onder water foto's van walvissen geplaatst, heb de webmaster van de site waar ik ze vanaf gehaald heb gevraagd om toestemming, nooit reactie gekregen.
Toch heb ik de foto's geplaatst met daaronder duidelijk aangegeven waar de foto's vandaan kwamen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Dat mag niet zomaar. In principe heeft iemand die een plaatje op internet zet daar rechten op. Als jij van die persoon toestemming hebt om eea te gebruiken mag het wel.

Vaak doet een brondvermelding genoeg om je uit echte problemen te houden. Echter, als de persoon kwaad wil, kan hij zo schadevergoeding vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat mag niet zonder uitdrukkelijke toestemming van de rechthebbende, zoals te lezen is in de link die Barry87 geeft. De bron vermelden of even een mailtje sturen naar de webmaster van de site waar je de foto vandaan geplukt hebt, is niet voldoende.

Als de rechthebbende de foto ontdekt, kan die jou een rekening sturen, die je dan gewoon moet betalen.