Oorspronkelijk is het internet opgezet als militair netwerk waardoor alle computers in het netwerk met elkaar verbonden waren zonder een centrale verbinding die uit kon vallen. Bij het uitvallen van een computer in het netwerk bleef het netwerk intact.

Het internet bevat niet alleen het aan elkaar knopen van websites (http / www), maar ook e-mail, FTP, nieuwsgroepen e.d.

Bij een oud deel van het internet, de newsgroups zie je de oude structuur nog goed terug. Alle discussies in newsgroepen die gepost worden, worden gekopieerd naar alle newsservers die een abonnement hebben op die newsgroep. Zou zo'n specifieke server onderuit gaan, dan zijn er duizenden kopieën wereldwijd met dezelfde informatie.

Voor het nieuwere WWW gedeelte van het internet ligt het iets anders. Websites staan vaak op één server en als de server van een provider kapot gaat is de website niet meer te bereiken. Belangrijke websites of websites die druk bezocht zijn, worden vaak over meerdere servers gekopieerd.

Als het datacentrum bij een provider wordt getroffen door brand en stroomuitval kunnen klanten van die provider niet meer het internet op. Deze klanten kunnen dan wel internetten via een andere provider, maar hun e-mail wordt dan niet meer bezorgt tot de provider het probleem heeft getackeld.

Alle servers van providers zijn nog steeds verbonden tot een wereldwijd netwerk, maar er lopen wel heel erg grote verbindingen tussen knooppunten. Over de Oceaan lopen kabels naar Amerika tussen hele grote knooppunten. Zou zo'n knooppunt uitvallen, dan raakt de stabiliteit van het internet wel degelijk in gevaar omdat de kleinere knooppunten dan ook overbelast zullen raken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie bijgaand video, of de wat versimpelde versie op schooltv voor een uitleg hoe internet werkt.

http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20080225_internet01