Hoe werkt internet?

Ik snap nog steeds niet hoe het mogelijk is dat ik een website van bijvoorbeeld australië kan bezoeken, helemaal het uiteinde van de wereld.

Is het zo dat er een fysieke enorm lange draad is tussen mijn plek thuis en australie? Dus eigenlijk stroomt internet door honderden miljoenen kilometers draad?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus de draad die begint in mijn straat? Electriciteitskabel loopt dus vanaf mijn straat tot in australie?

Moet je dat zo letterlijk zien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

vanaf jouw pc gaat een draadje naar een kastje, ergens in jouw wijk.

vanaf daar gaat er een draadje naar een snelle computer van je provider (jeweetwel, ziggo, casema, kpn, tele2).

als iets daar aan komt zoekt een andere pc uit hoe nou verder. Die verwijst naar een pc in australie. Goed dan, daar gaan we dan.

Je provider heeft connecties in nederland met een dikke kabel die gaan naar azie, amerika, australie, je noemt het maar op. Dat zijn echt dikke kabels. Die gebruiken we allemaal. Meestal zijn ze dubbel uitgevoerd, zodat ze 1 kapotte kunnen vervangen door een nieuwe zonder dat iemand er iets aan merkt.

Eenmaal in australie aangekomen lopen daar ook weer kabeltjes naar verschillende providers die er daar zijn.
Ook daar word uitgezocht waar je naartoe moet, en kom je uiteindelijk op de plek van bestemming.

Eigenlijk moet je het internet zien als een groot spinneweb. Er lopen kabeltjes her en der. Het idee is, dat als 1 kabeltje kapot gaat, de rest de boel wel opvangt. Dus als alle dikke kabels naar australie ermee ophouden, het kabeltje naar amerika nog wel werkt, en dat zij nog wel ergens een kabel naar australie hebben. En anders ga je gewoon via azie.

Waarom is het dan zo snel, vraag je je af?
Omdat over een kabel alles heel snel gaat!!! HEEL snel. Bijna met de snelheid van het licht. Dus je bent met een paar miliseconden aan de andere kant van de wereld. Overal alle tussenstations.

En als de helft uitvalt, zorgt de andere helft ervoor dat het allemaal gewoon blijft werken.

Het is ooit opgezet door de amerikaanse overheid, met de koude oorlog in gedachten. Wat gebeurt er als washington plat ligt, kunnen we dan nog communiceren?
Ja dat kan!!

Eigenlijk is de ouderwetse telefoon net zo bijzonder. Ik bel zo mijn ouders op die aan de andere kant van nederland leven. En ik merk niets van vertraging. Gewoon een kwestie van heel veel verbindingen :-)

Toegevoegd na 1 minuut:
dus, om je vraag te beantwoorden: nee er is geen lijntje tussen jou en australie.

er zijn echter wel 1000 computers die het allemaal door kunnen sturen van jou naar je doel.

En dan heb je toch nog binnen een paar seconden antwoord.
Mooi he? :) Ik vind van wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In principe wel, maar aangezien de afstand naar de andere kant van de aarde 20.000 km is, hebben we het natuurlijk niet over honderden miljoenen kilometers.
En er kan ergens onderweg een satellietverbinding inzitten, dat is geen draadje.
escape
13 jaar geleden
Maar hoe werkt het internet?
Het internet is een koppeling van ontzettend veel netwerken. Door deze netwerken staan miljoenen computers met elkaar in verbinding en kunnen ze allemaal informatie met elkaar uitwisselen. De verbinding tussen alle computers komt tot stand door een telefoonverbinding, kabel-internet en ADSL.
fremar