Hoe kan het dan je interprovider je 20 mb/s beloofd en je de 10 mb/s nog niet eens haalt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Dat kan meerdere oorzaken hebben.

Bij ADSL speelt de afstand tot de wijkcentrale een rol. In huis kan het verder nog schelen hoe je telefoon is afgesplitst. In de meeste gevallen komt de telefoonlijn het pand binnen en zit daar direct de ADSL splitter op.

Hoe meet je? In berekeningen worden kilobitbits per seconde (kbps) en kilobytes (kBps) per seconde nog wel eens door elkaar gehaald. Je bent gewend om een bestand van 1 MB (megabyte) te downloaden, maar de snelheid wordt in megabits per seconde opgegeven. 1 byte (B) = 8 bits (b).

Calculator:
http://www.matisse.net/bitcalc/?input_amount=21506&input_units=kilobits¬ation=legacy

Tevens is belangrijk welke website te gebruikt om te meten. De metingen worden namelijk beinvloed door o.a. de drukte op het internet.

Kijk maar eens naar de verschillende resultaten die je krijgt met:
http://www.speedtest.net
http://www.speedtest.nl
http://speedtest.bbned.nl/
http://www.my-speedtest.com/nl/
(etc, google op speedtest)

Thuis gebruik je vermoedelijk en router. Deze (vooral draadloos) haalt ook een stuk van de verbindingsnelheid weg. Dit merk je vooral met hogere doorvoersnelheden. Ik heb bijvoorbeeld een 100 Mbit verbinding liggen (glasvezel), maar de maximale doorgang is ongeveer 80 Mbit. Dat wordt gehaald als ik de PC bedraad aansluit op het modem. Maar als ik op mijn laptop tegelijk kijk die draadloos verbonden is, dan is de maximale snelheid "nog maar" 50 Mbit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Die 20 mb/s is waarschijnlijk de maximale snelheid van het internet. Die wordt alleen gehaald als het rustig is op de digitale snelweg. Bij drukte op deze digitale snelweg is de snelheid ineens een stuk minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook is de afstand tussen je woning en de tussencentrale van belang. Wij hebben tot 20 Mb en krijgen slechts 8 Mb omdat we ver van die tussencentrale zitten. KPN heeft hier informatie over. Je kunt gratis bellen met 08000407 (KPN Storingsdienst), die kijken die afstand zo voor je na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snelheid is van vele zaken afhankelijk.
Ik haal 50 mb/sec.
maar dat wil niet zeggen dat ik internet pagina's snelelr binnenhaal. je bent altijd afhankelijk van de tegenparty waar je de info vandaan haalt en drukte.

Daarnaast wat voor snelheid kan de modem aan, en zite r een router tussen die tragere snelheden aan kan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze beloven altijd 'tot 20 MB'. Ze kunnen het dus laten liggen aan alles, meestal aan 'drukte op het netwerk'. Criminelen zijn het, maar dan schijnbaar legaal.
Ik heb het uitgezocht, maar er is niets tegen te doen: het staat in de voorwaarden waar je akkoord op hebt gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan van van te voren op de site van de provider controleren wat zij verwachten daadwerkelijk te kunnen leveren. Deze getallen komen doorgaans goed overeen met de werkelijkheid en zijn gebaseerd op hoe ver je van verdeelstations, switches, routers en servers af zit en hoe druk het internetverkeer is in dat gebied (het gaat vaak om gedeelde lijnen en als je de enige in de straat bent met die provider heb je doorgaans veel meer bandbreedte dan wanneer de halve straat fanatieke downloaders zijn via jouw provider). Maar ook je eigen bekabeling en de staat van je PC kan verschil maken en dat is al iets waar je provider geen invloed op heeft.

De 20 mb/s is in wezen het maximum dat de gebruikte technologie toestaat (voornamelijk afhankelijk van de kabel) en in de meeste gevallen komen ze daar heel aardig in de buurt en in dal uren gaan ze er zelfs vaak overheen. Soms echter kan je pech hebben en overal net iets te ver vandaan zitten. Meestal (in mijn ervaring) zit de effectieve bandbreedte tussen de 12 en 18 mb/s download voor 20 mb/s adsl verbindingen.
Overigens zijn niet alle test methoden even betrouwbaar. Als he verschillende test sites gebruik en de tests een paar keer doet geeft dat nog steeds niet meer dan een indicatie (als je normaal rond de 16 zit en ineens daalt naar 2 dan kan je doorgaans concluderen dat er iets mis is).

Er is ook nog de kans dat er iets niet goed is met je verbinding maar dat is niet altijd goed aan te tonen. Iemand met verstand van computers en netwerken kan dit doorgaans wel uitvissen.