Foto's op het web en copyright

Stel je hebt een mooie foto, die je op je website wil plaatsen, of op social media zoals facebook.
Zit er dan automatisch copyright op of moet je dit per foto apart doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

"Opzettelijke schending van het auteursrecht, waaronder wordt verstaan een verveelvoudiging en verspreiding zonder de vereiste voorafgaande toestemming van de maker of de eventuele rechthebbende, geldt in Nederland als een misdrijf. Hij kan zelfs met gevangenisstraf worden bestraft. Bij schending van auteursrecht kan ter vervolging bij de politie aangifte gedaan worden."

Auteursrecht 'heb' je, daar hoef je niets voor te doen als je iets aantoonbaar zelf gemaakt hebt.
Het bestrijden van schendingen van jouw auteursrecht is weer iets heel anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Auteursrecht zit automatisch op je foto op het moment dat je hem maakt, daar hoef je verder niets voor te doen. Dat betekent dat anderen die foto niet mogen herpubliceren (bijvoorbeeld op een andere site zetten) zonder jouw expliciete toestemming. De enige uitzondering daarop is het citaatrecht, waarbij je foto (mét bronvermelding) gebruikt mag worden om eigen materiaal van een ander te illustreren.

Dat is de theorie. In de praktijk weten de meeste mensen niet dat ook foto's op internet auteursrechtelijk beschermd zijn, en degenen die het wel weten kan het vaak niets schelen. Als je echt niet wilt dat jouw foto's worden gestolen, zul je dus technische maatregelen moeten treffen om dat zoveel mogelijk te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het volgende wil ik nog toevoegen.
Het zonder toestemming plaatsen van een foto van een anderen kan je een hoop geld kosten.
Lees onderstaande link maar eens. Fotograaf Guus de Jong is zo een figuur die iedereen aanklaagt die zijn foto's gebruikt en heeft hierbij van de rechter gelijk gekregen.