Is het Internet een "nieuwe cultuur" te noemen?

Of gaat dat te ver? Het lijkt mij dat er een geheel nieuwe cultuur ontstaan is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet

Het beste antwoord

Nou en of! Een geheel nieuwe cultuur. Stel je maar eens
voor wat jij nu zou doen, als er geen computers waren.
Zat je waarschijnlijk een potje te scrabbelen met de familie, of een pilsje te drinken bij de buurman.
We leven in het informatie-tijdperk, en dat heeft ons leven drastisch veranderd.

"De twintigste eeuw zal in de geschiedboeken worden geboekstaafd niet alleen als de eeuw van excessief geweld, maar ook als de eeuw van de informatie-explosie....

'Zodra iedereen een televisie of een computer aanzet, kan hij zich moeiteloos verplaatsen in tijd en ruimte', schrijft Volkskrant-medewerkster Pauline Terreehorst in haar inleiding op Langzame stad, snelle mensen - Leven in een informatietijdperk (Van Gennep; ¿ 27,90). 'Mensen hebben zich omringd met producten van de verbeelding uit de afgelopen twee eeuwen. Per dag kunnen ze vele malen van rol wisselen.'

Terreehorst geeft aan de hand van tal van voorbeelden een cultuurfenomenologische schets van de veranderingen die aan het eind van deze eeuw zichtbaar zijn geworden. Zij behandelt de plaats die het huis als woonomgeving in de samenleving heeft gekregen, de invloed van film en fotografie, het veranderend modebeeld en de opvattingen over stedenbouw."

Volledig artikel(tje) in de link.

"cultuurfenomenologische" is trouwens een aardig scrabble-woord, maar dat terzijde ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeer interessant artikel, en idd een mooi scrabbelwoord haha!

Andere antwoorden (1)

Inderdaad, internet is een nieuwe cultuur.