Worden mijn gmail-berichten meegelezen door derden?

Pas zei iemand dat mailberichten via gmail worden meegelezen. Hoe moet ik me dat voorstellen? Toch niet door personen hoop ik? Of lopen zoekmachines er doorheen en tellen die bepaalde woorden? Wordt dat opgeslagen, en zo ja, wat doen ze er mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Internet
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit gebeurd niet alleen bij Google. Andere partijen doen dit ook alleen zijn ze nog niet ver genoeg voor 100% matchende reclames o.i.d. Alles wat je op het internet zet / bekijkt wordt bijgehouden.
Als voorbeeld bij Bol.com of Wehkamp daar zien ze ook welke artikelen je hebt aangeklikt en ze laten dan vergelijkbare items zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je van de Nederlandse overheid die grote hoeveelheden internettaps plaatst, en dan hebben we het nog niet eens over telefoontaps... http://www.nu.nl/internet/2307373/onderzoek-aftappen-eind-2011-afgerond.html

Het beste antwoord

GMail berichten worden niet gelezen, ook niet door zoekmachines van anderen. Google gebruikt wel inhoudsadvertenties en de website zal wel aan de hand van trefwoorden automatisch relevante advertenties (willen) plaatsen. Dat is een geautomatiseerd systeem, net als bij Goede Vraag; als je niet bent ingelogd verschijnen er ook automatisch advertenties rond vragen.

Hoewel er altijd een risico is dat er online wordt meegelezen door een account of server te hacken zal Google denk ik wel de privacy respecteren. Anders is het snel einde verhaal met dat bedrijf. Mensen zijn daar zo achter.

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens wordt bijna alle mail gescand, bijvoorbeeld op virussen of spam. Ook daarbij wordt in feite de mail (automatisch) gelezen, zonder tussenkomst van mensen. Google legt dat ook netjes uit in onderstaande link.

Toegevoegd na 6 minuten:
Er is wel veel kritiek op Google dat ze dit doen, maar ze communiceren er in ieder geval openlijk over. De resultaten worden wel degelijk opgeslagen, maar volgens Google anoniem. Ik geloof best dat ze dit doen (hun motto is "Don't be evil"), maar geloof ook dat er in theorie best misbruik van gemaakt kan worden. Het is tenslotte een commercieel bedrijf.

Bij het maken van een Gmail account accepteer je deze voorwaarden ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je woorden, maar ik ben het niet met je eens dat een vraag meteen gesloten kan worden. Ook andere antwoordgevers geven op zich relevante voorbeelden en aanvullingen. Jelle geeft bijvoorbeeld aan dat het lezen door mensen qua tijd (en geld) niet eens zou kunnen. Dat is een goede opmerking.

Andere antwoorden (4)

Gmail berichten worden gescand op steekwoorden om gerelateerde reclame weer te geven met Google Ads.

Ik merk ook tijdens het surfen op andere wegsites waar Google Ads gebruikt wordt, dat ik ook reclame zie die voor mij bedoeld zijn.

Voorbeeld:
Ik heb iets gekocht op een webwinkel van huisdieren en ik zie bij nu.nl reclame van verschillende huisdieren webwinkels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel herkenbaar, juist de huisdierenwebshop. Google weet héél veel van je.
Gmail wordt i.o.v. Amerikaanse overheidsinstellingen beoordeeld op de aanwezigheid van tekst die staatsgevaarlijk wordt geacht. Bijvoorbeeld terroristische activiteiten. Je hoeft niet bang te zijn dat je mail niet door anderen gezien wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je daar een bron bij? Zo ver ik weet is dat een gerucht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou ook wel een bron willen zien. Maar het lijkt me wel dat de overheden een afspraak hebben met zulke diensten. Geautomatiseerd systeem, met daarin bepaalde steekwoorden en als die voorbij komen dan krijgt de CIA en faxje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeft een paar jaar geleden in de pers gestaan m.b.t. Gmail. Lijkt Me ook volkomen logisch gezien de opstelling van de Amerikaanse overheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- zwakke bron
Ik verwacht dat Google de woorden wel ergens opslaat, echter alleen voor eigen gebruik. Ze proberen hiermee elke keer een beter aanbod aan reclame te kunnen doen en daarnaast jouw zoekresultaten ook te verbeteren.

Ga maar eens na; wanneer je een e-mailtje opent van een bepaald onderwerp, dan wordt er automatisch reclame naast de e-mail weergegeven gebaseerd op de tekst in die mail.

Google zal dit voor eigen gebruik opslaan, maar zal dit niet aan andere instanties (derden) doorgeven. Dit zou dan een privacy schandaal zijn van Google waardoor Google ernstige reputatieschade zal oplopen. Waarschijnlijk zal dit niet voorkomen.

Eigenlijk weet Google dus bijna alles van je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Worden je gmail berichten gelezen door derden? Zeker niet door personen. Dat is alleen al qua tijd niet haalbaar.

Maar er zijn zeker computer scripts die ze scannen. Al was het maar de advertentie software. Deze leest -Zodra jij de pagina opent!- wat er op het scherm komt. Daar wordt vervolgens een passende advertentie bij gezocht.