waarom zijn er zoveel verschillende mini-usb stekkertjes?

ik heb 3 fototoestellen, 2 mp3 spelers, 2 externe harde schijven, en gps apparaat en 2 gsm telefoons waar een mini-usb plug in moet om ze te verbinden met de pc. Van die 10 apparaten passen er 4 op een standaard mini-usb kabeltje, de andere 5 hebben allemaal aparte kabeltjes. Ben je die kwijt moet je voor veel geld een nieuwe kopen. Het is ook een warboel aan het worden en een hoop uitzoekerij welk kabeltje bij welk apparaat hoort. Waarom komen er in 2010 nog steeds apparaten op de markt met een afwijkende mini-usb aansluiting?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Antwoorden (3)

Omdat de fabrikanten graag jou spulletjes verkopen. En omdat ze wellicht vinden dat hun kabeltje beter is.

De EU is druk doende om over dit soort dingen een wet op te stellen die EU breed ervoor zorgt dat -in ieder gavel van mobieltjes- de aansluitingen gestandaardiseerd worden.

Zolang computer / randapparatuur fabrikanten het niet eens woden over een standaard is het helaas afwachten tot de EU ook voor andere 'stekkertjes' een uitspraak doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hallo verzamelaar, productbescherming heet dat. Je maakt je product zo, dat de kabeltjes van de concurrent niet passen, maar jouw eigen dure kabeltjes wel.
jc54
13 jaar geleden
Behalve genoemde oorzaken, is deze oorzaak ook aannemelijk: een ander type stekkertje hoort bij een apparaat die een ander voltage kan verdragen. Als alle stekkertjes identiek waren, dan bestaat de kans dat de boel kapot gaat als er verschillende voltages worden gebruikt.