Hoe kom ik er achter welke bios ik heb?

Ik heb een Acer Aspire 7738 Notebook, en ik begrijp dat er bios updates bestaan. Nu wil ik dat best doen maar ik weet niet wat voor bios ik heb. En ik heb ook begrepen dat het gevaarlijk is om de verkeerde bios firm er op te gooien. Hoe kan ik er dus achter komen wat voor bios ik heb?

Toegevoegd na 15 minuten:
Toen ik de laptop heb aangeschaft adviseerde de verkoper mij om regelmatig de BIOS te updaten.
Las in je bron dat het dus je processor ten goede kan komen of voor een grote harde schijf. Ik heb 2 maal 500 gb in mijn laptop zitten en een Intel C2D 7450P ik weet dus niet of dat ook uitmaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
2.6K

Antwoorden (4)

Door je pc op te starten, staat meestel weergegeven tijdens het opstarten, of eventueel in je bios, maar ik raad het je ten sterkste af om je bios zomaar te gaan updaten, als je daar geen specifieke reden voor heb, kan je dat beter gewoon laten en als je die wel hebt, zal je waarschijnlijk deze vraag niet hebben gesteld.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb een Dell laptop en daar staan sommige BIOS updates ook als recommended. Als een techneut langskomt update die sowieso naar de laatste versie. Verder ben ik het helemaal eens met het laatste deel van je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik de laptop heb aangeschaft adviseerde de verkoper mij om regelmatig de BIOS te updaten.
Las in je bron dat het dus je processor ten goede kan komen of voor een grote harde schijf. Ik heb 2 maal 500 gb in mijn laptop zitten en een Intel C2D 7450P ik weet dus niet of dat ook uitmaakt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vaak wel handig om te doen als je nieuwere hardware in je laptop plaatst. Sterredag heeft wel gelijk dat je voorzichtig moet zijn en wel de goede versie moet installeren. Je processor zal er niet sneller van worde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok dan ga ik mijn BIOS mooi laten voor wat hij is . Bedankt beide.
sterredag
13 jaar geleden
graag gedaan en ik denk dat het verstandig is, zoals de bron ook meldt: Indien een BIOS-update niet noodzakelijk is, moet je het gewoonweg niet doen. Als je niet zeker bent, vraag dan een kennis, vriend of familielid met verstand van zaken om hulp. Op internet zijn tal van verhalen te lezen van "knutselaars" die poogden een update uit te voeren en waarbij het fout afliep. In het ergste geval blijft je systeem morsdood en is één van de laatste oplossingen de vervanging van de microprocessor of je gehele moederbord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus
Hier kan je 'm downloaden:
http://global-download.acer.com/GDFiles/BIOS/BIOS/BIOS_Acer_2.12_A_A.zip?acerid=633940443152353393&Step1=Notebook&Step2=Aspire&Step3=Aspire%207738G&OS=V10&LC=nl&BC=Acer&SC=EMEA_18

"Regelmatig" updaten is verreweg meestal onzin - er zijn _zelden_ updates beschikbaar voor je BIOS. Als je geen problemen met je PC hebt, dan moet je niks flashen.
Don't fix it if it aint broken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
escape
13 jaar geleden
Onzin. Voor veel PC's komen regelmatig nieuwe BIOSsen uit. Of het zinvol is om te updaten is weer wat anders, soms heeft het wel degelijk zin. Dat kan je lezen in de releasenotes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens. Als ik kijk naar de laptops die ik de afgelopen 10 jaar heb gebruikt (stuk of 4), dan zijn er gemiddeld in een periode van 3 jaar 10 updates uitgekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die hoef je echt niet allemaal te installeren. Er zit zelden iets nuttigs bij, als je inderdaad de release notes erbij pakt. Als je PC goed draait, hoef je 't risico niet te nemen. De PC's die ik heb gehad, en die op 't werk: dan heb je 't met 1 update in de 2 jaar o.i.d. wel gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"soms heeft het wel degelijk zin."
Dat heb je goed gezegd... SOMS! En dus niet regelmatig.
Dit kun je vinden in de systeeminstellingen,
Vaak onder merkgegevens, In jou geval dus Acer of een apart tabblad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het opstarten wordt dit ge toont. Ook zijn er progjes waarmee je dat zichtbaar kunt maken (cpu-z) via de site van de fabrikant van je mb kun je de diverse versies zien en ook updaten (flashen van je bios, link klusje en alleen doen als het nodig is en je weet wat je doet, anders is je compie dood.