Hoe faalt een USB-staaf?

Een USB-staaf heeft een beperkte levensduur: je kunt er slechts een bepaald aantal keer iets naartoe schrijven, daarna is hij "versleten".

Op welke manier faalt een USB-staaf die is "versleten" doordat er te vaak gegevens op zijn gezet?

Anders gezegd: wat merk je er als gebruiker van, wanneer de USB-staaf om die reden kapot is gegaan?

(Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/usb.weg.92893 .)

Cryofiel
13 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nog nooit wat van gemerkt, ik heb diverse USB-sticks in gebruik waar ik al honderden keren gegevens (foto's, tekstbestanden) heb opgezet en er weer afgehaald.

Antwoorden (4)

Je krijgt dan "bad sectors", je capaciteit wordt minder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat er in sommige gevallen een tabel is die bijhoudt welke geheugenstukjes kapot zijn. Als je iets dan naar geheugenplek 2322 schrijft, schijf je in 't echt iets naar reserveplek 57. (Verder zijn er nog algoritmes bij SSD, die ervoor zorgen dat je steeds weer andere geheugenstukjes gebruikt. Maar dat gaat allemaal intern, en merk je niks van.)
In andere gevallen (ik denk de meeste) merk je 't pas als je 'onverklaarbare' fouten krijgt.

Verder zit ik trouwens óók aan evt. timing- of spanningsproblemen te denken, bij jouw eerdere USB-vraag - en niet alleen aan een fysiek kapot stickje.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij HDD kan je de status van je SMART tabel uitlezen middels SMART-tooltjes - dan kan je een beetje zien hoe 't met je harddisk gesteld is. Mogelijk bestaat er ook zoiets voor bepaalde typen flash/SSD, al ben ik dat zelf nog niet tegengekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een usb stik is gebaseerd op een chip namelijk
en heeft geen sectoren zoals een harddisk kan vele jaren mee
Als hij stuk is is dat net als elk elektronica element plots vaak

Toegevoegd na 1 uur:
zie maar eens hoe een hd is op gebouwd dat zijn dus je sectoren de lagen van je hd die vind je niet in een usb stick
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een USB-Stick faalt doordat de aansluitingen kapot gaan en de stick niet meer wordt herkend. Soms ontstaan schrijffouten, doordat de stick wordt verwijderd tijdens het schrijven van de data. Vaak kan men die bestanden nog repareren, soms ook niet meer.
Door spanningspieken die bij het verwijderen kunnen ontstaan, kan de stick ook interne schade oplopen en onbruikbaar worden (komt nogal eens voor bij de verschillende soorten SD-kaarten als je die uit de camera haalt en in je pc stopt).

Oude USB-sticks en memorychips hebben (hadden) een probleem, indien Windows vanaf een chip draait en niet vanaf HHD. Het vele lezen en schrijven door Windows (swappen), bekortte de levensduur van de chips aanzienlijk.