Wat is belangrijker voor games. Ghz of cores?

Ik zit te twijfelen tussen een
AMD Phenom II X6 (6x 512KbL2 & 6x2.8Ghz + 6144KbL3)
en
AMD Phenom II X4 (4x 512KbL2 & 4x3.5Ghz + 6144KbL3)

Welke kan ik beter bebruiken? De X4 kost 2 euro meer. Ik wil hem op een Asus AMD Crosshair IV Formula moederbord plaatsen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Het beste antwoord

Het aantal cores kan belangrijker zijn als het spel dat je speelt hier rekening mee kan houden.

Omdat de prijzen niet veel schelen kan je het beste naar de testreviews (benchmark) kijken. Daar komt de X4 iets beter naar voren.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kijk je naar de onderste link (hardware.info) dan zie je duidelijk dat bij CPU belastende benchmarkks (zoals o.a. de photoshop benchmar) de X3 beter naar voren komt (logisch), maar dat bij spellen de X4 beter presteert. En dat het ook afhankelijk is van het type spel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De X4 zal mijn keuze worden. Bedankt voor het heldere en complete antwoord.

Andere antwoorden (2)

Ligt eraan hoe oud de game is. De heel oude games kunnen niet echt overweg met zoveel cores (ik spreek over de phenom 2 X6 wat trouwens eigenlijk de Thuban moet zijn). De X4 draait inderdaad sneller, maar als de game net nieuw is, komt de X6 beter uit de bus. De processor verdeeld dan namelijk alles over alle cores. Dus dan heeft u in principe: 6 X 2.8 GHz = 16.8 GHz (de X6)
vergeleken met de X4 op: 4 X 3.5 GHz = 14 GHz. Ik weet het, dit klopt niet helemaal, maar het is een vergelijking van de 2 processors. Ik weet niet welke ik zou nemen. Het ligt er ook aan hoeveel ze kosten. De X4 kan trouwens altijd nog ge-overclockt worden. En daar komt bij dat de X4 wel meer geschikt is voor de wat oudere spellen. Misschien kunnen de spellen niet overweg met 4 cores, maar het is in dat geval beter dan 6 cores. Kortom: U mag zelf beslissen welke u koopt, ik geef u nu alleen maar informatie. In ieder geval hoop ik dat u eruit komt, en ik wens u verder nog een prettige dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt de keuze uit AMD Phenom II X6 (6x 512KbL2 & 6x2.8Ghz + 6144KbL3)
en
AMD Phenom II X4 (4x 512KbL2 & 4x3.5Ghz + 6144KbL3)
maak de som 6x2.8Ghz = 16.8 Ghz en 4x3.5Ghz = 14 Ghz, kies voor de X6 naar mijn smaak