Waarom "verdwijnt" mijn USB-staaf ineens?

Ik heb een 4 GB Micro Cruzer USB-staaf. Deed het tot voor kort prima.

Sinds een tijdje "verdwijnt" deze staaf van de computer wanneer ik er veel bestanden naartoe kopieer.

Voorbeeld:
--  Ik selecteer een aantal bestanden op mijn harde schijf. Elk bestand is tussen 3 en 20 MB groot, totaal ongeveer 3,6 GB.
--  Ik kopieer de bestanden van de harde schijf naar de USB-staaf.
--  Ik verwijder alle bestanden van de USB-staaf.
--  Ik kopieer opnieuw dezelfde bestanden van de harde schijf naar de USB-staaf.

Bij deze tweede keer krijg ik een foutmelding dat de staaf niet meer beschikbaar is. Als ik in de Verkenner kijk, is de staaf inderdaad helemaal verdwenen.

Dit probleem is reproduceerbaar, zowel op mijn computer als op twee andere computers.

Alle vormen van schijfcontrole zeggen dat alles dik in orde is. Volledig formatteren (FAT32 of NTFS) helpen niet.

Hoe kan dit? Is mijn USB-staaf ineens kapot? Kan ik nog iets repareren?

Toegevoegd na 1 uur:

Ik ben dus aan het kopiëren, en plotseling kan een bestand niet naar de USB-staaf worden geschreven, omdat die schijf (bij mij E:) er ineens niet meer is.

Een andere USB-staaf heeft geen problemen.

Toegevoegd na 21 uur:

Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/faalt-usb.93079 .

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
in: Hardware
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom zou je eigenlijk bestanden erop zetten, verwijderen om ze er daarna weer op te zetten x)? CTRL C ;3
Cryofiel
13 jaar geleden
Dat was een test. Het viel me op dat mijn staaf af en toe spontaan "verdween" tijdens schrijfakties. Toen heb ik een aantal testen gedaan. Op de beschreven manier kan ik het probleem reproduceren. Overigens ontdekte ik dit toen ik deze staaf gebruikte om bestanden van de ene naar de andere computer te kopiëren. Dan doe je ook ongeveer het bovenstaande, alleen dan steeds met verschillende bestanden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Bij een laptop heb ik hem in beide USB-poorten geprobeerd. Bij een vaste PC heb ik hem zowel in de voorkant van de PC gestoken, als in het beeldscherm (waar ook een USB-aansluiting op zit).
Cryofiel
13 jaar geleden
PC's en laptops zijn 6 jaar, 2 jaar en 1 maand oud. USB-staaf is jaren oud. Geen idee hoe oud precies - ik heb hem een jaar of vier geleden op straat gevonden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Och, vele jaren lang heb ik er zonder problemen gebruik van kunnen maken.

Het beste antwoord

Een USB (toevallig heb ik dezelfde maar dan 6 GB) kan maar een bepaald aantal keren bestanden opslaan en gewist worden. Op een gegeven moment is het ding gewoon versleten.
Voor electronica klinkt dat gek en ik vind het ook gek, maar het schijnt echt zo te zijn.
Zoek het bijbehorende datasheet op op internet en kijk naar de specificaties. Aangezien ik die van jouw stick niet heb, kan ik je geen link geven.
Een paarhonderd keer de stick volschrijven en weer leegmaken moet geen probleem zijn. Een USB stick kun je echter lang niet zo intensief gebruiken als een harde schijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ziet ernaar uit dat er op je USB stick een stukje software staat wat beschadigd is. Kijk eens of je de partitie of partities op je stickje kan verwijderen, vervolgens een nieuwe maken en dan formateren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Vroeger stonden er twee partities op: een verborgen partitie met wat Cruzer-software, en een normale partitie. Ik heb hem al lang geleden geformatteerd, en daarbij de verborgen partitie verwijderd. Het hele ding is dus al tijdenlang één partitie. Ook die ene partitie heb ik intussen een paar keer geformatteerd, zowel op NTFS als op FAT32. In beide gevallen een volledige formattering, dus geen 'quick format'. Dat maakte allemaal geen verschil. Een controle van de hele "schijf" op foute sectoren leverde ook al niets op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens met onderstaand antwoord, lijkt inderdaad slijtage, hoevaak heb je hem al overschreven?
Cryofiel
13 jaar geleden
Geen idee, ik heb het niet geteld. Wel al jaren in gebruik. Ik dacht eigenlijk dat een USB-staaf "bad sectors" zou krijgen wanneer hij op begint te raken. Niet dat hij reageert alsof ik hem uit de computer heb getrokken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien de prijs voor een nieuwe is na jaren gebruik er wel overheen te komen lijkt mij. Maar die dingen slijten gewoon, het is niet anders.
Het kan zijn dat er een beveiliging op zit. Dan kun je de USB stick "locken" bij die mijne kan het wel iig. Dus je kunt hem op een soort van slot zetten, waardoor die even wordt waargenomen en daarna niets meer doet.

Zo niet, dan is hij inderdaad defect. Elektronica slijt ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige momenten dat ik dit heb meegemaakt is dat die usb-connector niet goed aansluit of vuil is.
Dus zou je zonder kopieren eens met je vinger tegen die usb-stick duwen om te kijken of je computer hem dan gaat missen of niet. Dan vanuit de zijkant duwen of de bovenkant.

Als dit het geval is, dan kan je de connector eens gaan schoonmaken of die usb-aansluiting van je pc schoonmaken of die klemlipjes wat meer aanduwen met een spelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een USB stick dan een poosje activiteit plots niet meer te zien is op je computer. Dan kun jezelf het volgende afvragen:
-Heb ik al een andere USB stick geprobeerd? Voor jou in dit geval wel.
-Heb ik al de usb stick in een andere computer aangesloten? voor jou in dat geval wel.
Conclusie: De USB stick is half defect. Neem contact op met de helpdesk van Micro Cruzer Nederland om meer opties uit te sluiten voordat je terug gaat naar de winkel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk is dit een U3 stick. Deze heeft bepaalde opstartbestanden voor de beveiliging en die zijn misschien beschadigd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een paar jaar geleden waren veel chips van 2 en 4 GB die eigenlijk geen 2 en 4 GB waren, maar vaak de helft. Die chips zijn gebruikt in sticks, SD-kaarten etc van zowel no-name als ook merknamen. Zolang je de helft (of soms 3/4) van het medium gebruikt, is er niets aan de hand. Zodra je echter de volle capaciteit wil(de) gebruiken, was de kaart plots vol, niet meer leesbaar, kreeg men schrijffouten etc.

Indien je die stick nog nooit vol hebt gehad, kan dit dus de oorzaak zijn. Indien de stick wel gewoon met 4GB data gebruikt is, is er wellicht een andere fout op de stick gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Leuke en interessant nieuwe informatie. Ik heb de stick meermaals helemaal vol gezet, of bijna helemaal vol. Daarbij bleek de capaciteit slechts 3,9 GB te zijn, of soms zelfs slechts 3,84 GB of daaromtrent - maar dat is iets dat je vaker ziet. Dat komt door het verschil tussen binaire en decimale giga's, door overhead vanwege het bestandssysteem, en door een stukje marketing. Het ging dus in ieder geval met zekerheid niet om een staaf waar minder geheugen inzat dan vermeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je met andere bestanden hetzelfde probleem houdt, is de stick stuk. Anders zou het evt. nog aan een defekt bestand kunnen liggen.