Wat zijn de redenen waarom een pc 'opeens' niet genoeg virtueel geheugen heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
1.2K

Antwoorden (5)

Het virtuele geheugen is eigenlijk een stuk diskruimte, samen met het echt aanwezige geheugen.
Afhankelijk van instellingen kan je dus de disk van je pc zo vol schrijven dat er te weinig ruimte (swap ruimte heet dat) overblijft voor de pc om tijdelijk een stukje uit zijn geheugen te dumpen...uiteraard een deel dat weinig gebruikt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Je bent grote berekeningen aan het doen (foto edit? Games)
- Je C-schijf is te vol
- Je hebt een virus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer je je echte (RAM-)geheugen zó intensief gebruikt dat er plek vrij moet worden gemaakt, dan zal het systeem dat doen door delen ervan op je harde disk te zetten (om te onthouden voor later gebruik) zodat er weer ruimte vrij komt in je echte geheugen voor ander gebruik. Swappen heet dat.
De hoeveelheid swapruimte is instelbaar (zie computer eigenschappen) maar zal nooit groter zijn dan je totale hoeveelheid RAM. Als die vrije ruimte niet op je disk aanwezig is terwijl er geswapped wordt, dan krijg je deze melding. Een directe oorzaak is dus dat je harddisk bijna vol is.
Het swappen kan worden veroorzaakt door:
1. Teveel programma's in het geheugen (aktief)
2. Zware bewerkingen van een programma
3. Te weinig echt (RAM-) geheugen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ook nog zou kunnen is dat je computer zich op de achtergrond aan het updaten is. Dit proces heeft ook ruimte nodig. Als je bijvoorbeeld bij normaal gebruik al bijna aan de grens van het virtueel geheugen zit, kan het updaten ervoor zorgen dat je die grens overschrijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je pc zegt dat hij onvoldoende virtueel geheugen heeft dan kan het zijn dat de harde schijf vol zit.
Windows maakt koppelbestanden aan op je harde schijf om zijn virtueel geheugen te regelen. Als je (in de regel) minder als 25% van je harde schijf over heeft dan kan windows trager werken