Waarom is de enige oplossing bij een draadloos netwerk om de beveiliging uit te zetten? Wordt het bereik minder met beveiliging?

Wij hebben thuis een draadloos netwerk waar rond de 10 apparaten aan verbonden zijn. Ik heb al meerdere keren de beveiliging aan willen zetten (WPA(2) of WEP). Maar er is altijd wel 1 van de 10 apparaten wat dan geen draadloos netwerk meer kan vinden. Wordt het bereik minder als je de beveiliging aanzet?

De computer waar ik nu bijvoorbeeld achter zit. Staat redelijk ver van het acces point af. Hier heb ik zonder beveiliging een 'Excellent' signaal sterkte. Met WPA aan zie ik het draadloos netwerk niet meer. Terwijl ik wel die van de buren in het lijstje zie met WPA en WPA2.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Hey, ik ben laatst bij een klant geweest waar ong. hetzelfde probleem zich voordeed. Dit probleem kun je eigenlijk oplossen door de MAC-Adres filter in de desbetreffende router aan te zetten. Alleen de apparaten die in de router geregistreerd staan mogen naar binnen. Hiermee heb je geen signaalverlies.

Bij een windows computer kun je het macadres vinden door naar:

Start te gaan, vervolgens op uitvoeren te klikken.

Hier type je CMD of op oudere computers COMMAND in.

Vervolgens type je ipconfig /all

Hier zie je alle netwerkkaarten staan die door je computer gedetecteerd worden. Zoek je Wireless kaart op en hier zie je ook het MAC-adres bij staan.

Voorbeeld van een macadres:
00-65-AF-54-AE-00-12-31

Succes hiermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, beveiliging aanzetten zou niet het bereik mogen verkleinen. Misschien dat je een iets stabielere verbinding nodig hebt om dan te communiceren met je router omdat het systeem de WEP/WPA code mee moet sturen, maar volgens mij is dat niet zo. Waar je echter wel op moet letten is of alle netwerk apparaten de beveiliging ondersteunen. WEP is de meest ondersteunde maar is helaas ook het gemakkelijkst te kraken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je WPA2 nog juist instellen op die PC.
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/WPA2