wat kan ik beter upgraden

kan ik beter een upgrade uitvoeren van een duo core 1,86 naar een quad core 2,6 ghz
of beter een upgrade uitvoeren van 2gb ddr2-sdram naar 4gb ddr2-sdram (processor of werkgeheugen)

Toegevoegd na 3 minuten:
ik wil dit gebruiken voor gamen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware

Het beste antwoord

Dit is eigenlijk niet zo'n moeilijke vergelijking moet ik eerlijk zeggen.

Allereerst zeg je: "ik wil dit gebruiken voor gamen". Voor gamen is een videokaart behoorlijk bepalend voor je systeem, maar minimaal tegenwoordig een voor vele spellen recommended: Dual core 2,4 Ghz en 2Gb intern geheugen! Dit beantwoord al gelijk je vraag denk ik :)

In dit geval zal het dus uiteraard je processor worden.

Ik zou zowieso eerst voor de processor gaan, voor 50 euro heb je namelijk al 2gb extra , dit spaar je makkelijker bij elkaar dan een nieuwe processor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom voor de processor gaan? Een quad core voegt alleen 2 extra cores toe, meer niet, geen extra snelheid. Een quad core voegt alleen snelheid toe als je ze ook echt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is inderdaad vrijwel helemaal correct, echter heeft Larssiey0 het hier over : "upgrade uitvoeren van een duo core 1,86 naar een quad core 2,6 ghz" Dus van een (oude) 1,86 dual naar een nieuwere Quad 2,6 Dual Core:
Clock Speed 2x 1.86 GHz
L2 Cache 1 MB
Quad:
Clock Speed 4x 2666 MHz
--> L2 Cache 2x 2048 kB < --- Hiermee wordt niet alleen de snelheid van de processor aangesproken, maar ook de overige techniek (zoals onder andere verdubbeling van de L2 Cache). Voor spellen wordt nu al aangegeven (bijvoorbeeld StarCraft II) dat het recommended systeem een Dual Core 2,4 dient te hebben, en aangezien Larssiey0 aangeeft om spellen te willen spelen zou de upgrade van de processor de voorkeur genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, recommended en prima speelbaar zijn twee verschillende dingen :) Maar je hebt op zich wel gelijk, tussen die 2 processoren zit wel een aardig verschil, wat ik even achterwege had gelaten. Vraag me overigens wel af wat bij Starcraft II dan aan geheugen wordt aanbevolen. 2 GB lijkt me wel weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zoeken we natuurlijk even voor je op: StarCraft II: PC Minimum System Requirements*:
* 2.6 GHz Pentium® IV or equivalent AMD Athlon® processor
* 128 MB PCIe NVIDIA® GeForce® 6600 GT or ATI Radeon® 9800 PRO video card or better
* 1 GB RAM (1.5 GB required for Windows Vista®/Windows® 7 users)
* DVD-ROM drive PC Recommended Specifications: * Windows Vista®/Windows® 7
* Dual Core 2.4Ghz Processor
* 2 GB RAM
* 512 MB NVIDIA® GeForce® 8800 GTX or ATI Radeon® HD 3870 or better
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, gelijk de minimumeisen erbij, mooi :) Ik denk dat de vraagsteller dat spel met zijn huidige pc al heel aardig kan draaien. Als je het antwoord puur op de eisen van dat spel baseert, dan is een upgrade van de processor inderdaad beter, aangezien hij het benodigde geheugen al heeft. Maar nou heb ik zelf ook wel spelsituaties gehad waarbij ik blij was 4 GB te hebben, een snellere processor had daarbij niks gescheeld. Hangt er dus maar net vanaf wat je wil spelen.

Andere antwoorden (1)

Zolang je niet meer dan 1 á 2 zwaardere toepassingen of games tegelijk draait, heb je aan een duo core meer dan genoeg. Dan kun je beter ervoor kiezen om je werkgeheugen uit te breiden. Draai je wel vaak meer dan 2 zwaardere toepassingen, dan is een quad core ook handig, maar dan mag je ook het geheugen wel iets uitbreiden, 2 GB is dan aan de krappe kant.

Overigens, als je je geheugen wilt uitbreiden naar 4 GB, moet je wel een 64-bit besturingssysteem hebben om er gebruik van te kunnen maken.

Toegevoegd na 4 uur:
Als het puur om te gamen is, en dan neem ik aan dat je alleen die game en verder niks bijzonders draait, dan kun je beter de processor upgraden, aangezien 2 GB wel voldoende is voor een game.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
met 32 bits was het upraden to 4 gb of word ik nou knetter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij maakt maar gebruik van 3GB geloof ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal, een 32bit besturingssysteem maakt maar gebruik van 3gb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets meer dan 3 GB wel, maar niet de volledige 4 GB.