Hoe zit het met verzenden/ontvangen van wifi in dit geval?

Op een website zag ik een soort schotel staan, welke WiFi signaal buurt versterkt en gaat bij open ruimte enkele kilometers ver.

Nu vraag ik mij af, dat je zo'n zendvermogen hebt is leuk, maar je laptop heeft natuurlijk niet zo'n verzend vermogen.

Klopt het dan als ik zeg dat het weinig nut heeft, aangezien je nog steeds geen internet hebt omdat de laptop wel kan ontvangen, maar niet kan versturen door te zwak signaal naar AP?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, vaak bereik je meer met een goede ontvanger (in je laptop) dan met een goede zender...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nice, dan kloppen mijn vermoedens wel.

Het beste antwoord

Het grootste effect wordt natuurlijk behaald, indien beide zijden over een gerichte antenne of schotel beschikken. Een paar jaar geleden stond er op het internet al leuke beschrijvingen om van een pringles box een richtantenne te bouwen. Andere (metalen) dozen zijn zelfs nog beter. Dat kwam omdat de doorsnede en lengte van die boxen behoorlijk overeenkomt met de WiFi frequenties. Je moet alleen wel de mogelijkheid hebben, een externe antenne aan je laptop/pc aan te sluiten en oppassen dat door de connectoren niet te veel verlies optreedt. Gebruik zeer korte en goede kabels.

Als je je aan de geldend maximale zendvermogen houdt (100mW aan de antenne?), kun je inderdaad een paar kilometer overbruggen (mits direct zicht).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een schotelantenne is een zeer gevoelige ontvanger. Hij werkt wel alleen in een richting. Als jouw laptop dus omnidirectionaal uitzendt, en dat doen ze, zal een schotelantenne dit signaal alleen kunnen oppikken van grote afstand als de schotel op jouw laptop is gericht. Als er een gevoelige ontvanger op de schotel is aangesloten, helpt dat natuurlijk ook. Kortom, de schotelantenne helpt wel, maar alleen als die op de laptop is gericht. Overigens is het maximale zendvermogen door de wet aan banden gelegd.