Foto's zelf afdrukken of laten afdrukken, wat is goedkoper en/of beter?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Hardware
6.5K

Het beste antwoord

Dat hangt helemaal af van de printer die je wilt aanschaffen. Je kunt een 10x15 sub dye printertje kopen, welke wel heel duur is per afdruk, maar voor kwaliteit erg goed is.

Een A4 printer is meestal minder in kwaliteit, tenzij je een professionele printer neemt van minstens 500 euro.

Afgezien dat je thuis veel moeite moet doen om kleurecht te printen, zal dit niet veel verschil maken als je het niet weet/ziet.

Thuis printen is wellicht duurder. Maar prettig als je snel een afdruk wilt en niet de moeite wil doen om een foto te uploaden en later na een paar dagen te gaan ophalen.
Dat laatste kan je doen met vakantiefoto's en een bulk, maar als je enkel maar 1-5 foto's wilt afdrukken is zo een fotocentrale maar omslachtig.

Ik weet niet hoe oud je bent en wat voor foto's je krijgt. Maar als je opa bent en je krijgt even een foto doorgemaild van je kleinzoon, dan wil je die direct even afdrukken en hem aan je vrouw laten zien. Of meteen mooi ophangen.
Ik noem maar even een toepassing.

Ik laat al heel lang niets meer afdrukken. En van de vakantiefoto's maak ik een digitaal boek welke ik dan wel laat afdrukken.

Een 10x15 printertje kost snel 150 euro. Het papier zo een 30eurocent per pagina.

Een A4 printer kost ook wel zo iets, een afdruk zal wat goedkoper zijn.

Maar als ik 20 A4-foto's wil afdrukken dan kost me dit zo rond de 30-40 euro bij de afdrukcentrale. Dan zeg ik wel, laat maar en print ik ze thuis. Papier en inkt heb ik al in ruime getale thuis. Dus print ik het gewoon thuis en ZIE ik die kosten niet. Alleen als ik nieuw inkt koop ben ik weer 120 euro kwijt (professionele printer) voor een ruime voorraad.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik heb even de prijs van de 10x15 printertje voor je opgezocht.
De printer kost 122 euro (sony welk ik ook heb)
http://factoryprices.nl/product_info.php?cPath=10014_315&products_id=100777&Sony_DPPFP67_Fotoprinter_met_2,4_inch_LCD_Scherm

Papier kost 35,19 voor 120 vel. Dus 0.29 cent per vel.

Een enkele afdruk bij de afdrukcentrale kost 20 cent of 18 cent bij 50 afdrukken.

Een A4 afdruk kan inderdaad wel 66 cent zijn (zoals het antwoord hierboven). Dus delen door 4 (A6 formaat), is 17 cent.

Erg veel verschil zit er niet in de prijs. Dit is zeker verwaarloosbaar als je 5 afdrukken 'spontaan' wilt hebben. Dus dat kost je 1,45 ipv 1,00 (dan nog zonder verwerkingskosten, van 99cent)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zelf foto's afdrukken op fotopapier A4 met een inktjetprinter kan al gauw oplopen tot ongeveer 66ct per pagina of meer als je alleen het inkt gebruik al bekijkt.

Laten afrukken is hiermee al heel snel veel goedkoper.

Toegevoegd na 34 seconden:
Tevens is de kwaliteit van laten adrukken beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf afdrukken is alleen interessant om even snel een afdrukje te hebben. Laten afdrukken is veel goedkoper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben in het bezit van een camera en een dockingstation.
Dus print ik zelf foto`s.
Een foto kost per stuk 30 cent...

Bij Blokker is het goedkoper,maar met een Dockingstation kun je iedere minuut van de dag een foto afdrukken..

En de kwaliteit is net als bij een fotozaak....

Je kunt ook pasfotoformaat afdrukken of vier fotootjes op een foto...en nog veel meer....Foto`s van Internet downloaden en afdrukken....

Fotografeer jij veel,overweeg dan eens om een camera aan te schaffen met dockingstation.
Ik heb het van het merk Kodak,maar er zijn ook andere merken in de handel..